Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFlatekval, Stine Jeanett
dc.contributor.authorBerge, Ina Birgitte
dc.date.accessioned2011-08-25T11:30:36Z
dc.date.available2011-08-25T11:30:36Z
dc.date.copyright2011
dc.date.issued2011-08-25T11:30:36Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/186061
dc.description.abstractSammendrag: Gården har lenge vært brukt som arena for rekreasjon og aktivitet og det blir stadig mer fokus på gårdens effekter på menneskers helse og velvære. Gården inneholder et mangfold av aktiviteter og arbeidsoppgaver hvor mennesker har kontakt med dyr og natur. Ungdomstiden handler om en utviklingsfase hvor ungdommen blir påvirket fra både indre og ytre faktorer. Hvordan ungdom mestrer denne utviklingsfasen har stor betydning for helsen senere i livet da det er i denne perioden man legger grunnlaget for helsen i det voksne liv. Det er derfor viktig å fokusere på positiv helseatferd i ungdomsårene og bidra til helsefremmende og forebyggende tiltak for å unngå uhelse i den voksne befolkningen. Stadig flere unge vokser opp i byer og færre får derfor oppleve samspillet mellom mennesket og natur. Naturen har også vist seg å ha positiv effekt på menneskers helse og velvære og det er en voksende interesse for bruk av natur innenfor miljøpsykologien. Naturens egenskaper ved å stimulere og fremme sansene vil kunne føre til aktivisering av hele mennesket og derved styrke menneskers opplevelse, utvikling og læring. Mange mennesker får positive opplevelser, både psykisk, fysisk og sosialt, når de er i kontakt med natur og dyr. Aktiv kontakt med dyr gjør at mennesker holder seg friskere, blir raskere frisk fra sykdommer og har en generelt bedre livsstil. Hesten har vist seg å ha restituerende, reparerende og terapeutiske egenskaper, og samhandling med hest kan skape mestringsopplevelse, økt selvfølelse og selvtillit og bedre livssituasjonen hos ungdom. Denne oppgaven baserer sin undersøkelse på et kvalitativt semistrukturert forskningsintervju. Informanter var 10 ungdommer i alderen 13 til 16 år, som allerede var med i et doktorgradsprosjekt der de skulle delta i intervensjon med hest på gård i en fem måneders periode. Det ble utarbeidet en intervjuguide som et hjelpemiddel for datainnsamlingen. Undersøkelsen har en hovedproblemstilling og tre mer spesifikke underproblemstillinger. Følgende problemstillinger ble reist; Hovedproblemstilling; “Hvilke miljøfaktorer synes å være av betydning for ungdom som har deltatt i et tiltak med hest på gård?” Underproblemstillinger; “Hvilken betydning har hestene og de andre gårdsdyrene for ungdommens opplevelse av å være på gården?” “Hvilken betydning har det at gården ligger i naturomgivelser?” “Hvordan opplever ungdommene sanseinntrykkene på gården?” Resultatene viste at miljøfaktorene som vi på forhånd hadde forutsett som mulige betydningsfulle faktorer, som gjøremålene, hestene, de andre dyrene, naturomgivelsene, gården og sanseopplevelser, var av betydning for ungdommenes opplevelse av å være på gården. Uforutsette faktorer, som omhandlet redsel ungdommene følte, ønske om å tilegne seg kunnskap, omsorg for dyr og menneskene på gården som da utgjorde det sosiale miljøet, kom frem som viktige faktorer for den fulle opplevelsen. Ut i fra dette så vi at ytre og indre faktorer henger sammen og påvirker hverandre. Åtte informanter sa at hestene var en av de viktigste miljøfaktorene på gården. De andre dyrene var også viktige for de fleste til tross for at det generelt var lite samhandling med disse. Syv informanter sa at de ville vært interessert i å komme til gården dersom det ikke var noen hester der, men under betingelser av at det var andre interessante dyr på gården. Naturomgivelsene viste seg å være viktig ved riding. Informantene mente at naturen ga større muligheter og frihet til å velge rideveier, samt at naturopplevelsen i seg selv var av positiv betydning. Tre informanter oppgav at naturomgivelsene kunne være skremmende ved ridning, da de følte at de hadde mindre kontroll ved at det ikke var et inngjerdet område. Ellers ble naturomgivelsene stort sett beskrevet som koselige og beroligende. Sanseopplevelsene som ga størst inntrykk på informantene var luktene på gården. Seks av informantene assosierte disse luktene med noe positivt og koselig. Fire informanter syntes ikke luktene på gården var gode, men de ga inntrykk av at dette var naturlig på en gård og at det var greit. Det ble satt pris på naturlyder og stillhet, men noen negative opplevelse av gjennomkjørende trafikk ble nevnt. Det å føle hadde en betydning ved at de var i fysisk kontakt med hesten. Den estetiske opplevelsen informantene hadde var blant annet rettet mot hvordan gården var organisert i forhold til rutiner. Få var opptatt av hvordan gården i seg selv så ut. Abstract: The farm has long been a venue for recreation and activity and there is growing interest in the farm's effects on human health and wellbeing. The farm offers a variety of activities and work tasks that bring people in contact with animals and nature. Youth is a period during which youngsters are affected by both internal and external factors. How young people master this development phase has great significance for health later in life, as it is during this time one lays the foundation for health in adult life. It is therefore important to focus on positive health behavior in adolescence and facilitate health promotion and preventive measures in order to avoid poor health in the adult population. More and more young people grow up in cities and fewer will therefore experience the interaction between human and nature. Nature has also been shown to have a positive effect on human health and wellness and there is a growing interest in the use of nature within the field of environmental psychology. Nature's properties to stimulate and promote the senses could lead to activation of the whole person and thereby strengthen the human experience, development and learning. Many people have positive experiences, mentally, physically as well as socially, when in contact with nature and animals. Active contact with animals makes people stay healthier, recover faster from diseases and have an overall better lifestyle. Horses have been shown to have restorative, healing and therapeutic properties, and interaction with horses can generate mastery experiences, better self-esteem and confidence and improve the living situation for young people. This study bases its investigation on a qualitative semi-structured research interview. Informants were 10 youngsters aged 13 to 16 years, who were already in a doctoral project in which they would participate in an intervention with horses on a farm for a five month period. There was prepared an interview guide as a tool for data collection. The survey had a main question, and three secondary questions. The following issues were raised; Main questions: "What environmental factors seem to be of importance for youngsters who have participated in a project with horses on the farm?" Secondary questions; "What is the significance of the horses and other farm animals for the young people's experience of being on the farm?" "What is the impact of the farm being located in natural surroundings?" "How do young people experience sense impressions on the farm?" The results showed that environmental factors that we had previously predicted as potential significant factors, such as work tasks, horses, the other animals, scenery, the farm and sense impressions, were of importance to the young people's experience of being on the farm. Unforeseen factors, such as the young people’s fear, desire to learn, caring for animals and humans on the farm which then constituted the social environment, emerged as important factors for the full experience. From this we concluded that the external and internal factors are interrelated and affect one another. Eight participants said that the horses were one of the most important environmental factors on the farm. Other animals were also important for most, despite the fact that there was generally little interaction with them. Seven respondents said that they would be interested in coming to the farm even if there were no horses there, but under condition that there were other interesting animals on the farm. Natural environment proved to be important when riding. The informants were of the opinion that nature gave greater opportunities and freedom to choose riding roads, and that the experience of nature itself was positive. Three informants stated that natural environment could be daunting when riding, as they felt they had less control because there was a fenced in area. Otherwise, the natural environment was generally described as nice and calming. Sensory experiences that gave the greatest impression on the informants were the smells of the farm. Six of the respondents associate these smells with something positive and nice. Four respondents did not think the smells of the farm were good, but gave the impression that this was a natural on a farm and that it was okay. Nature sounds and silence were appreciated, but traffic sounds was mentioned as a negative. Feelings had an impact in that they were in physical contact with horses. The aesthetic experience respondents had were partly connected to how the farm was organized, in terms of procedures. Few people were concerned about what the farm itself looked like.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectGården_US
dc.subjectUngdom og Hesten_US
dc.subjectFarmen_US
dc.subjectYouth and horsesen_US
dc.titleMiljøfaktorers betydning for ungdoms opplevelser på gård. En kvalitativ undersøkelse med ungdom i interaksjon med hest.en_US
dc.title.alternativeEnvironmental impact on youth experiences of the farm. A qualitative study of young people interacting whit horses.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social science in sports: 330::Other subjects within physical education: 339en_US
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Other health science disciplines: 829en_US
dc.source.pagenumber114en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel