Mot datadrevet bærekraftsstyring: En casestudie for å beregne utslipp, identifisere kritiske faktorer og simulere effekten av tiltak i en forsyningskjede
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3076784Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1130]
Sammendrag
Transport av varer er en betydelig bidragsyter til klimagassutslipp på grunn av et stort volum av varer som fraktes med blant annet fly, båt og lastebil. I dette prosjektet fokuseres det på å utvikle mulige tiltak for å redusere utslipp knyttet til denne aktiviteten hos en bedrift, og å vise hvordan metoden som er brukt kan skaleres og generaliseres. Tre forskningsspørsmål undersøkes, som inkluderer om utslippsdata i en nåsituasjon kan beregnes, analyse av utslippsdrivere, og estimering av utslipp i alternative scenarioer. I studie 1 er det laget en modell for utregning av CO2e basert på data direkte fra et ERP-system. ERP-data er videre blitt komplementert med informasjon fra intervjuer med bedriften og standardverdier fra tidligere forskning. Det er i studie 2 laget seks hovedscenarioer som undersøker effekten av forskjellige typer drivstoff, transportmikser og distanser. Det er også blitt laget flere delscenarioer for å utforske ulike grader av gjennomførelse av tiltak. Resultatene fra scenarioanalysen viser at bedriften har et stort potensiale for karbonreduksjon. Utslipp knyttet til kg CO2e til bedriften er målt til å være omtrent 117.000 i dagens situasjon. Det scenariet med høyest potensiell reduksjon viser at bedriftens utslipp kan reduseres til omtrent 30.000 kg CO2e, som tilsvarer 74%. Gjennom dashbord, blir nåsituasjonen til bedriften presentert, i tillegg til scenarioer og hvilke utslag disse potensielt vil gi. Dashbordene gjør det også mulig for bedriften å filtrere dataene ned til geografiske områder, produkter, materialer eller transportmetoder for å gjennomføre en detaljert situasjonsanalyse.