dc.contributor.author | Bøe, Åse Lund | |
dc.date.accessioned | 2015-08-04T08:41:55Z | |
dc.date.available | 2015-08-04T08:41:55Z | |
dc.date.copyright | 2015 | |
dc.date.issued | 2015-08-04 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/294412 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven omhandler et paradigmeskifte fra transport til mobilitet innenfor vegplanleggingen. Historisk sett har Statens vegvesen arbeidet for å tilrettelegge for biltrafikken, men denne tilnærmingen er i endring – noe som gjenspeiles gjennom målsettinger. I dag er det en nasjonal målsetting at veksten i persontransporten skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Masteroppgaven søker derfor å undersøke om slike aktuelle målsettinger blir ivaretatt i endelig plan for vegprosjektet E18 Lysaker – Slependen, og graden av måloppnåelse.
Forskningsspørsmål:
Er aktuelle målsettinger for planområdet ivaretatt gjennom vegprosjektet E18 Lysaker – Slependen?
Underproblemstillinger:
Hva bidrar tunnelene med i prosjektet?
Hvilke målsettinger:
-har blitt sterkest prioritert i prosjektet?
-bør prioriteres ved målkonflikter?
For å besvare forskningsspørsmålene har det blitt gjennomført et casestudie for vegprosjektet E18 Lysaker – Slependen. Videre har det blitt gjennomført intervjuer med fagpersoner og politikere tilknyttet prosjektet eller fagområdet.
Gjennom oppgaven vil målsettingene for vegprosjektet E18 Lysaker – Slependen bli sammenlignet med aktuelle målsettinger i planområdet for å undersøke om disse stemmer overens eller ei. Videre vil måloppnåelsen av målsettingene for vegprosjektet bli vurdert.
This master thesis deals with the paradigm shift
from transportation to mobility within road
planning. Historically the Norwegian Public Road
Administration has focused its resources towards car
traffic, but this approach is changing – as evidenced
through the objectives for planning. Today the
national is to cover the growth in transport with
public transport, cycling and walking. This masters
thesis seeks to examine whether such current
objectives are taken into account in the final plan for
the road project E18 Lysaker – Slependen, and the
degree of achievement. RESAERCH QUESTION:
Is appropriate objectives for the planning area
attended to through the road project E18 Lysaker –
Slependen?
ADDITIONAL RESEARCH QUESTIONS:
What does the tunnels contribute with through the
project?
What goals:
•
has been prioritized the strongest through the
project?
•
should be prioritized when goals are
conflicting?To answer the research questions, a case study has
been carried out for the road project E18 Lysaker –
Slependen. Moreover, there were interviews with
professionals and politicians associated with the
project or the academic field.
Through this thesis the objectives for the road
project E18 Lysaker – Slependen will be compared
with current objectives in the planning area to
check if it corresponds or not. Furthermore, the
achievements of objectives for the road project will
be considered. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norwegian University of Life Sciences, Ås | |
dc.rights | Navngivelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/ | * |
dc.subject | E18 | nb_NO |
dc.subject | vegplanlegging | nb_NO |
dc.subject | Statens vegvesen | nb_NO |
dc.subject | målsettinger | nb_NO |
dc.title | Prioritering og ivaretakelse av målsettinger for vegprosjektet E18 Lysaker - Slependen | nb_NO |
dc.title.alternative | Prioritization and attending to objectives for the road project E18 Lysaker - Slependen | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Building and regulation planning: 234 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Urbanism: 237 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 165 | nb_NO |
dc.description.localcode | M-BYREG | nb_NO |