dc.contributor.advisor | Fjeld, Dag | |
dc.contributor.advisor | Gobakken, Lone Ross | |
dc.contributor.author | Tofte, Olaf Skurdal | |
dc.coverage.spatial | Norway, Trøndelag | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-09-25T13:07:34Z | |
dc.date.available | 2020-09-25T13:07:34Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2679754 | |
dc.description.abstract | Sesongvariasjon i produksjon og transporttid resulterer i varierte transportledetider. Standardiserte tidskrav for vinter- og sommersesongen er sett på som tilstrekkelig for å møte massevirkekrav, men sesongvariasjon innen uttørking av massevirke på lagerpunkter kan derimot variere mellom områder. Fuktinnhold er en indikator på ferskhet, og er i hovedsak drevet av vær og eksponering. Ferskhet kan derimot være vanskelig å bedømme ved innmåling. Bruk av klimadrevne uttørkingsmodeller kan potensielt være et godt hjelpemiddel til å bedømme fuktinnholdet i massevirke fra ulike områder med ulikt klima.
Målet med studien er å teste ut TorkCalc med norsk værdata, og modellere effektene av transportledetider på massevirkets ferskhet for å sammenligne leveranser fra indre og ytre kystområder i Trøndelag. Studien benytter en tidsserie av transportledetider og værdata over en treårs periode for å modellere fuktinnholdet i massevirke levert fra fire områder. Arbeidet ble gjort i tre steg; 1) Estimering av transportledetider basert på hentemeldinger og transportbrev, 2) Modellering av uttørking av massevirke, og 3) Oppfølging av leveranser som overskrider modellerte ledetidsgrenser i henhold til fuktinnhold på 50% og 40%. | en_US |
dc.description.abstract | Seasonal variation in production and transport time leads to corresponding variation in transport lead times. Standardized limits for winter and summer lead times are generally considered sufficient to meet pulpwood criteria. However, seasonal drying rates at the storage points, can variate between areas. The moisture content is an indicator of freshness and is mainly driven by weather and exposure. However, freshness in pulpwood can be difficult to evaluate, and use of climate-driven drying models can possibly be a good tool for evaluate the moisture content of pulpwood from different locatons with different climates.
The aim of this study is to test DryCalc with norwegian weather data and modelling the effects of transport lead times on the freshness of pulpwood to compare deliveries from inner and outer coastal areas in Trøndelag county, Norway. This study uses a time series of transport lead times and weather data over a three-year period in order to model the moisture content of pulpwood deliveries in four regions. The work was done in three steps; 1) Estimation of transport lead times based on harvest- and transport documents, 2) Modelling drying of pulpwood, and 3) Follow-up of deliveries that exceeding modelled lead-time limits according to a moisture content of 50% and 40%. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norwegian University of Life Sciences, Ås | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Tømmertransport | en_US |
dc.subject | Ledetid | en_US |
dc.subject | Fuktinnhold | en_US |
dc.subject | Tømmer | en_US |
dc.title | Modellering av effekter av transportledetider på massevirkets ferskhet i Trøndelag | en_US |
dc.title.alternative | Modelling the effects of transport lead times on freshness of pulpwood in Trøndelag | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | submittedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Landbruks- og Fiskerifag: 900::Landbruksfag: 910::Skogbruk: 915 | en_US |
dc.source.pagenumber | 44 | en_US |
dc.description.localcode | M-SF | en_US |