dc.contributor.advisor | Bjønnes, Birgitte | |
dc.contributor.author | Berglund, Malin | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-09-10T12:39:13Z | |
dc.date.available | 2020-09-10T12:39:13Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2677276 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i introduksjonen av tverrfaglige temaer i Fagfornyelse med fokus på utdanning for bærekraftig utvikling (UBU). I møte med skolen gjennom lektorutdanningen ved NMBU erfarte jeg at læreboken spiller en sentral rolle i undervisningen for både lærere og elever. Dette er også dokumentert i forskningslitteratur og rapporter. Jeg ønsket å undersøke hvordan utdanning for bærekraftig utvikling formidles igjennom lærebøkene i biologi. Basert på UBU litteratur valgte jeg ut fem nøkkelkompetanser som kan bygge opp under utdanning for bærekraftig utvikling. Dette var nøkkelkompetanser som omhandler kunnskap, tilhørighet, refleksjon, handling og samarbeid.
Forskningsspørsmålet for denne masteren er «Hvordan legger lærebøker i Biologi 2 til rette for å øve nøkkelkompetanser for bærekraftig utvikling?». | en_US |
dc.description.abstract | This Master’s thesis is based on the introduction of interdisciplinary themes in the curriculum reform “Fagfornyelsen” focusing on education for sustainable development (ESD). Through internships in junior high and high school during the lecturer education at NMBU I learned that the textbook plays a central role in education for students and teachers alike. This is also documented in research papers and reports regarding the use of textbooks in the classroom. Based on this experience I wanted to explore how education for sustainable development is communicated through textbooks in biology. Based on ESD literature I selected five key competencies which comprised of knowledge, affinity, reflection, action and collaboration.
The research question for this master is "How do textbooks in Biology 2 facilitate key competencies for sustainable development?". | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norwegian University of Life Sciences, Ås | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Lærebokanalyse | en_US |
dc.subject | UBU | en_US |
dc.title | Hvordan legger lærebøker i Biologi 2 opp til øving av nøkkelkompetanser i utdanning for bærekraftig utvikling? | en_US |
dc.title.alternative | How does the textbook in Biology 2 facilitate key competencies in education for sustainable development? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | submittedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400 | en_US |
dc.source.pagenumber | 59 | en_US |
dc.description.localcode | M-LUN | en_US |