En studie av implementeringen av digitaliseringsløftet i NIF
Master thesis
View/ Open
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (HH) [1071]
Abstract
NIF har historisk blitt møtt med kritikk når det gjelder sitt digitale arbeid. Både løsningene som lages, og måten organisasjonen jobber på knyttet til IT har blitt kritisert fra flere fronter. I et forsøk på å møte flere av disse utfordringene og gi norsk idrett et digitalt løft, har arbeidet med digitaliseringsløftet blitt iverksatt. Målet er blant annet å tilby gode digitale løsninger for norsk idrett. Men arbeidet med digitaliseringsløftet er en svært krevende prosess.
Formålet med denne masteroppgaven er å studere i hvilken grad man lykkes med denne prosessen. Det har blitt gjennomført dybdeintervjuer med IT-avdelingen til NIF, som har påtatt seg hovedansvaret for implementering av digitaliseringsløftet. Videre har det blitt gjennomført dybdeintervjuer med aktører fra brukersiden av de nye digitale løsningene. Ulike rapporter og et unikt innsyn i interne dokumenter hos IT-avdelingen til NIF er med å danne grunnlaget for oppgavens besvarelse og konklusjon.
Det virker tydelig at NIF delvis lykkes med et digitalt løft i norsk idrett, gjennom en ambisiøs målsetning for digitaliseringsarbeidet. Det har blitt tatt flere grep for å sikre bedre digitale løsninger. Organisasjonen virker å ha et høyere fokus på brukermedvirkning knyttet til implementeringene, og en bedre kommunikasjonsflyt. Samtidig er både arbeidet med digitaliseringsløftet og selve organisasjonen meget komplekst, noe som vanskeliggjør en god prosess.
Respondentene fra brukersiden trekker også frem en bedring i NIF sitt digitale arbeid. Det eksisterer likevel noen klare hindringer knyttet til digitaliseringsløftet. Store forskjeller og ulike behov internt i organisasjonen gjør arbeidet med en sentralstyrt digitale transformasjon vanskelig. Videre er det knyttet spørsmål til om NIF selv skal ha hovedansvaret for utvikling og drift av digitale løsninger for norsk idrett. Det er også et sprik i opplevd nytteverdi og brukervennlighet til løsningene som implementeres blant brukerne. NIF has historically received criticism for its digital maturity. Several fronts have criticized both the IT solutions and the way the organization works in terms of IT. In an attempt to tackle some of these challenges and give the sphere around Norwegian sports a digital boost, they initiated a digital transformation. The main objective is to offer good digital solutions for Norwegian sports. However, the work on the project is a challenging process.
The purpose of the thesis is to study to what extent NIF is successful in this process. It has been conducted in-depth interviews with the IT department of NIF, as they have taken the main responsibility for implementation of the project. Furthermore, it has been conducted in-depth interviews with people from the user side of the digital solutions. Various reports and a unique insight into internal documents at NIF’s IT department helped form the basis for the answers and conclusion of this study.