dc.contributor.advisor | Rivera, Agustin Sebastian | |
dc.contributor.author | Mikaelsen, Emma Grete | |
dc.coverage.spatial | Norway, Vestfold, Larvik | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2020-01-27T14:48:50Z | |
dc.date.available | 2020-01-27T14:48:50Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2638157 | |
dc.description.abstract | På grunn av globale klimaforandringer er det et fokus på å legge til rette for bærekraftig kollektiv¬transport. I Norge er det i dag en stor satsning på utbedring av jernbanenettet på østlandet. Prosjektet kalles InterCity-satsningen og er en viktig del av veien mot en bærekraftig og grønn utvikling. Prosjekter i InterCity størrelsen er en stor forandring i viktig infrastruktur. For å kunne tilpasse jernbanen etter nye teknologiske krav er det på mange av stedene behov for nye jernbanestasjoner og forand¬ring i trasé. Dette forårsaker igjen store endringer i bybildet og landskapet berørt av jernbanen.
Oppgaven belyser utfordringene som oppstår når store infrastrukturprosjekter skaper endringer i eksisterende bymiljø. Problemstillingen i denne opp¬gaven er: Hvordan kan man integrere stor infrastruk¬tur i eksisterende by, på en måte som støtter byens forbindelser og reduserer barriereeffekt? Oppgaven er en kombinasjon av teori og casestudie.
Den teoretiske delen har en historisk tilnærming til byutvikling, i tillegg til teori om bystruktur, infrastruk¬tur og stedsidentitet. Disse henger nøye sammen og påvirker hverandre stort.
Casestudiet omhandler ny jernbanestasjon i Larvik. Larvik er en del av InterCity-satsningen, og er av byene der teknologiske krav skaper behov for ny trasé og ny jernbanestasjon. Casestudiet avsluttes med et overordnet planforslag for integrering av ny infrastruktur i Larvik sentrum. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norwegian University of Life Sciences, Ås | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Byutvikling | nb_NO |
dc.subject | Sentrumsutvikling | nb_NO |
dc.subject | Stedsidentitet | nb_NO |
dc.subject | Urban planning | nb_NO |
dc.title | Integrering av stor infrastruktur i sentrumsområde : case : ny jernbanestasjon i Larvik | nb_NO |
dc.title.alternative | Integration of infrastructure in city center areas : case : new railway station in Larvik | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Arkitektur og design: 140::Landskapsarkitektur: 147 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 132 | nb_NO |
dc.description.localcode | M-LA | nb_NO |