Akademisk utdannings betydning for produktivitet i norsk markedsrettet næringsliv
Journal article, Peer reviewed
Published version
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Vi anlyserer akademikeres bidrag til produktivitetsutvikling i norsk markedsrettet næringsliv over perioden 2008-2014. Vi finner at ett prosentpoeng økt akademikerandel i næringslivet henger sammen med 1,9 prosent høyere verdiskaping per time. Estimatene fanger både opp at akademisk arbeidskraft øker produktiviteten, og at akademisk arbeidskraft søker seg til næringer med høy produktivitetsvekst. Økt bruk av akademikere henger sammen med større økning i verdiskaping enn lønnkostnader, noe som indikerer at økt bruk av akademikere også gir høyere avkastning for bedriftene. Den positive samvariasjonen mellom akademikere og produktivitet er sterkest i næringer med lav andel akademikere i utgangspunktet. Akademisk utdannings betydning for produktivitet i norsk markedsrettet næringsliv