Regelverk og design av løfteinnretning brukt offshore
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2570681Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (RealTek) [1723]
Sammendrag
I forbindelse med løfteoperasjoner offshore er det et behov for å designe ulike varianter av løfteinnretninger. Regelverket inneholder mange funksjonskrav som skal oppfylles men ikke hvordan de kravene skal innfris. Det er flere forskjellige standarder som kan benyttes når en skal tilfredstille kravene gitt i regelverket. Min løftekurv skal konstrueres etter DNV 2.7-3 og det skal foretas en vurdering av konsekvensene ved å benytte DNV 2.7-1 eller NORSOK R002 i stedet.
I den oppgaven er det designet en løftekurv med 6 ton nyttelast jevnt fordelt. Kurven er opphengt i et fireparts løfteskrev og skal dessuten kunne løftes med gaffeltruck. Den skal være i henhold til DNV GL2.7-3 klasse R30. Løftekurven er konstruert og styrkeberegnet for hånd, helt etter denne standarden. Håndberegningene er verifisert mot FEM modulering i ansys. Det er utført beregninger for styrke, utmatting, knekking og støtbelastninger. In connection with lifting operations offshore there is a need to design different variants of lifting devices. The regulations contain many functional requirements to be fulfilled but not how the requirements are to be met. There are several different standards that can be used to meet the requirements of the regulations. My lifting basket is designed according to DNV 2.7- 3 and an assessment of the consequences of using DNV 2.7-1 or NORSOK R-002 will be made.
In this task, a lift basket with 6 tons of payload, evenly distributed. The basket is suspended in a four-part lifting set and must also be lifted with a forklift truck. It must be in accordance with DNV GL2.7-3 class R30. The lift basket is designed and manually calculated by hand in accordance with this standard. The hand calculations are verified against FEM modulation in ansys. Calculations have been performed for strength, fatigue, cracking and impact stresses.