Challenging, spectacular and less appealing versus flat, boring and highly attractive : a comparative analysis of the images of the two winter sport events Birkebeinerrennet and Vasaloppet
Master thesis
View/ Open
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (IMV) [130]
Abstract
The number of participants in Birkebeinerrennet has decreased during the last years. An understanding of how sport tourists perceives an event’s image can help destinations make a image that attracts more desirable visitors and participants. Research on sport event image is limited, and more research is needed. This was also asked for by Birken AS, the organiser of the event. Vasaloppet in Sweden is a similar race to Birkebeinerrennet. Both races are endurance oriented, engaging rather broad segments of the general public, and having longlasting traditions. Further, they gather huge numbers of spectators and participants from different countries. The races differ from previous researched events in terms of season (winter), latitude (north) and the level of skills and equipment needed (cross country skiing compared to running/jogging). The aim of this article is to gain a wider understanding of how participants perceive Birkebeinerrennet’s and Vasaloppet’s image and to advise on how Birken AS can actively use this insight to modify their product and marketing strategies to improve a favourable and more widely attractive image, and to increase the number of participants. Five research questions were deducted: to what extent do previously identified image domains of sport events fit the events Birkebeinerrennet and Vasaloppet?; what dimensions characterize Birkebeinerrennet’s image?; what dimensions characterize Vasaloppet’s image?; can any other relevant dimensions be identified based on these events, compared to other long distance endurance sport events?; and what are the similarities and differences between the image of Birkebeinerrennet and Vasaloppet? Antall deltakere på Birkebeinerrennet har sunket i løpet av de siste årene. En forståelse for hvordan idrettsturister forstår et arrangements image, kan bidra å skape et image som tiltrekker seg flere besøkende og deltakere. Det er forsket lite på ”idrettsarrangementsimage”, og mer forskning er derfor nødvendig. Dette var også ønsket av Birken AS. Vasaloppet i Sverige er et lignende renn som Birkebeinerrennet. Begge rennene krever utholdenhet, engasjerer et bredt segment og har en lang tradisjon. De samler mye publikum og deltakere fra ulike land. Begge renn skiller seg fra tidligere undersøkte idrettsarrangementer da de arrangeres vinterstid nord i Europa og at utstyr er nødvendig (langrenn sammenlignet med løping/jogging). Formålet med denne artikkelen er å få en bredere forståelse for hvordan deltakere opplever Birkebeinerrennets og Vasaloppets image og gi råd til Birken AS om hvordan de kan bruke denne informasjonen til å tilpasse sine produkter og markedsføringsstrategier med mål om å endre sitt image og på den måten øke antall deltakere. Det ble utviklet fem forskningsspørsmål: 1) Til hvilken grad passer tidligere identifiserte dimensjoner av et idrettsarrangementsimage til Birkebeinerrennet og Vasaloppet? 2) Hvilke dimensjoner karakteriserer Birkebeinerrennets image? 3) Hvilke dimensjoner karakteriserer Vasaloppets image? 4) Kan det identifiseres andre relevante dimensjoner ved disse arrangementene sammenlignet med de som er identifisert i tidligere, lignende sportsarrangement? 5) Hva er likhetene og forskjellene mellom imaget til Birkebeinerrennet og Vasaloppet?