Betalingsvillighet for økt trafikksikkerhet : en betinget verdsettingsstudie av dødsrisikoreduksjon i trafikken
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2421659Utgivelsesdato
2016-11-17Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1072]
Sammendrag
Bakgrunn: Daglig dør omtrent 3400 mennesker i trafikken verden over og vil påvirke folks helse på mange måter. Skader og ulykker kan i stor grad forebygges og et godt sikkerhetsarbeid har mye å si for folkehelsa. I Norge skal trafikksikkerhetsarbeid satses på og det skal jobbes mot en nullvisjon.
Formål: Denne oppgaven tar sikte på å finne ut om hvilke faktorer som kan forklare befolkningens betalingsvillighet for en dødsrisikoreduksjon i trafikken.
Metode: En betinget verdsettingsundersøkelse med et representativt utvalg av den norske befolkning ble utført i 2009-2010 av Transportøkonomisk institutt. For analysen ble de uavhengige variablene plukket ut på grunn av sin mulige forklaring. Det ble kjørt åtte forskjellige regresjonsmodeller med SPSS som analyseverktøy.
Hovedfunn: Ti av totalt 32 unike faktorer står igjen som statistisk signifikante i minst èn av modellene. Hele fem faktorer får et signifikant resultat i alle modellene. Disse faktorene er fysisk aktivitet, egenvurdert tilfredshet med livet, beløpet for hva et trafikksikkerhetstiltak vil koste, og hvor stor risikoreduksjon i dødelighet et slikt tiltak vil gi (x2). Background: On a daily basis roughly 3,400 people die in traffic worldwide and will affects people's health in many ways. Injuries and accidents can be largely prevented and good safety work has a lot to say for public health. In Norway road traffic safety are a big focus and the government are properly working toward a zero vision.
Purpose: This thesis aims to determine whether some factors might explain people's willingness to pay for a mortality risk reduction in traffic.
Method: A contingent valuation survey with a representative sample of the Norwegian population were carried out in 2009-2010 by Institute of Transport Economics. For analysis, the independent variables was selected for its possible explanation. Eight different regression models got analyzed with SPSS as an analytical tool.
Main findings: Ten of a total of 32 unique factors remain statistically significant in at least one of the models. As many as five factors have a significant result in all models. These factors are physical activity, self- rated satisfaction with life, the amount a road safety initiativ will cost, and how much risk reduction such initiatives will give (x2).