Lean ved Oslo universitetssykehus : et casestudie av ansattes erfaringer
Master thesis
View/ Open
Date
2016-08-26Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (HH) [1072]
Abstract
Utgifter til helsetjenester utgjør en stor andel av offentlige utgifter i Norge. Samtidig øker etterspørselen etter helsetjenester og det er tidvis lange ventetider for å komme til utredning eller behandling. Dette har ført til et politisk press om å effektivisere helsevesenet og redusere ventetidene, og Lean blir av flere sett på som en mulig løsning. Lean er en metodikk og ledelsesfilosofi med fokus på verdi for kundene gjennom flyteffektivitet og kontinuerlig forbedring. Lean stammer fra bilindustrien i Japan, men har blitt et konsept som i dag også benyttes i tjenesteytende bransjer. Det er ingen entydig definisjon av Lean, og det har vært delte meninger om hvorvidt Lean egner seg i tjenesteytende bedrifter og hvor godt Lean passer inn med den norsk arbeidsmodellen. Noe av kritikken har omhandlet ansattes forhold. Flere Lean-prosjekter på ulike sykehus har imidlertid kunnet vise til gode resultater og reduserte ventetider. Hensikten med dette studiet er å se på ansattes erfaringer med Lean i sykehus for å undersøke hva ansatte selv mener om Lean, hvor godt de mener det egner seg i helsevesenet og hvordan Lean påvirker deres arbeidshverdag. Studiet har tatt for seg et Lean-prosjekt ved Avdeling for medisinsk genetikk ved Oslo universitetssykehus. Reduksjonen av svartiden på genprøvene har vært imponerende. På noen av prøvene ble svartiden redusert med flere måneder. De har nå en svartid på omtrent to uker, og prosjektet vant i 2015 en pris for årets beste Lean-prosjekt
Studiet benytter kvalitativ metode med semistrukturerte intervjuer av elleve ansatte som var involvert i Lean-prosjektet. I tillegg er dokumenter tilknyttet Lean-prosjektet studert og det er gjennomført samtaler med andre på Oslo universitetssykehus med kjennskap til Lean-prosjektet og Lean generelt på sykehuset.
Funn fra studiet viser at ansatte i stor grad har positive erfaringer fra Lean-prosjektet, men at det er noen kritiske røster. Flere av informantene mente Lean har hatt en positiv påvirkning på arbeidsmiljøet. Informantene mente tankegangen bak Lean egner seg på avdelingen og at verktøyene de benyttet under Lean-prosjektet stort sett er gode. Det var ingen klare funn på at Lean ikke passer inn i den norske arbeidsmodellen eller at Lean skaper dårligere forhold for de ansatte, heller motsatt. Det var i sum lite kritikk av Lean-prosjektet, og kritikken gikk ikke på Lean-tankegangen og i liten grad på metodikken. I den grad det var kritikk gikk den på måten avgjørelsen om å innføre Lean ble tatt og hvordan det var bestemt at prosjektet skulle foregå. Healthcare expenses constitute an immense part of government spending in Norway. At the
same time, there is an increase in the demand for healthcare, and patients waiting for
consultations or treatments are facing lengthy waits. It has caused political pressure to make
healthcare more efficient and reduce the waiting time. Lean has been considered a possible
solution to this problem. Lean is a management philosophy and method focusing on customer
value through flow-efficiency and continuous improvements. It originates from the Japanese
automobile manufacturing industry, but has become a widely used concept in the service industry
as well. There is no explicit definition of Lean. Its adaption in the service- industry, as well as its
fit in the Norwegian work-model, has been widely debated and some of the associated critique is
aimed at the work conditions for the employees. There have been several Lean-projects in
different hospitals that have shown positive results as well as a decrease in waiting time.
The purpose of this study is to examine the employees’ experience concerning Lean in the
hospital and to examine what they think of Lean methodology, how it fits in the health care
system and whether it affects their workdays. The study has focused on a Lean-project completed
at the medical genetics department at Oslo University Hospital. Results showed impressive
reductions in genetic testing response. There were even some tests where response time was
reduced with several months. Their response time is now down to two weeks and the project
won a prize for best Lean project in 2015.
The thesis uses qualitative method where semi structured interviews of eleven employees from
the named Lean project was completed. In addition, there has been usage of documents affiliated
with the Lean-project as well as conversations with other employees with knowledge of the
project and Lean-work in general at Oslo University Hospital.
The results of this thesis indicate that the employees in great extent have positive experiences
with the Lean-project apart from some sporadic critiques. Several of the informants had an
impression of a positive impact on the work environment. They also considered that the theory
behind Lean is well suited for the department and that the tools and methods used during the
project mainly were good. There were no clear findings that Lean was unsuited for the
Norwegian work-model or that it created poor work conditions for the employees, rather the
opposite. The little criticism of the project did not involve the Lean philosophy, but how the
decision of lean implementation occurred and how the project was to be executed.