Gravlund for befolkningsmangfoldet på Borgen i Asker kommune
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2401506Utgivelsesdato
2016-08-24Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (ILP) [763]
Sammendrag
I denne oppgaven har jeg valgt å tegne et forslag til en gravlund som kan benyttes av hele befolkningsmangfoldet på Borgen. Borgenområdet er tettstedet i Asker med høyest andel av internasjonal befolkning. På Hagaløkka og Askerlia, som er en del av Borgen, utgjør den internasjonale befolkningen nesten halvparten av innbyggerne.
Som et internasjonalt samfunn, ønsker Asker kommune å bidra til god integrering. Da jeg bestemte meg for å tegne et forslag til en gravlund, kunne jeg ikke finne denne målsettingen i reguleringsplanen for gravlunden ved Vardåsen kirke. Jeg ville ta tak i problemstillingen rundt integreringen på gravlunden. Begrenset areal og naboskap til fremtidig idrettsanlegg var andre utfordringer som måtte tas med i betraktning.
Jeg synes det er interessant tanke å jobbe med integrering ved gravlunden. Selv om jeg er født i Norge, regnes jeg som en del av den internasjonale befolkningen på Borgen. Dessuten er det mine naboer i området dette gjelder. Det jobbes mye med integrering av våre nye landsmenn gjennom skolesystemet, språkopplæring og andre aktiviteter, men jeg savner fokus på integrering ved planleggingen av gravlunden.
Gjennom design som forskningsmetode (Sevaldson, 2010) og verktøy for påvirkning av samfunn og nærområde (Hester, 2005), har jeg tegnet et forslag til en utforming som inkluderer alle i gravlunden, både ved gravlegging og annen bruk. Gravlunden vil bestå av ordinære urnegraver og anonym minnelund. Jeg foreslår også bruk av navnet minnelund, askespredning og tilrettelagte graver i dobbel gravdybde. Disse tilbudene finnes ikke på Asker og Østenstad kirkegård.
Det som er nytt, er plassering av tilrettelagte graver, hvor de er plassert sammen med de andre gravformene. Utformingen jeg foreslår gjør ikke forskjell på folk, alle ønskes velkommen. Dessuten inviterer utformingen til flerbruk, hvor folk i nærområdet kan bruke gravlunden som et sted for rekreasjon. Askespredning er en økende trend, både i Asker og nasjonalt. Med en askespredningsfelt, kan man i tillegg til askespredning bruke feltet til kranseplass etter en begravelsesseremoni.
Gjennom prosjekteringen av gravlunden har jeg fått inntrykk av at mange av de lokale er positive å ha en inkluderende gravlund som gjenspeiler samfunnet på Borgen. Med en økning av innflyttere som har en annen kulturell bakgrunn betyr det også at det bør anlegges en gravlund som kan inkludere alle. Ideen om en inkluderende gravlund kan kanskje være for radikal til å implementeres, men jeg mener den er for relevant til å ignoreres. In this project as submission for my
thesis, I have chosen to design a proposal
for a cemetery by Vardåsen Church in
Borgen, which is a diverse and multinational
community. Borgen is the urban
area which has the highest density of
multi-national population in Asker. In
Hagaløkka and Askerlia, which are part
of Borgen, the multi-national population
makes up almost half of the general
population in those areas.
As an multi-national society, the
municipality of Asker has a program for
integration. When I decided to design
a proposal for a cemetery, I could not
find the objective of integration in the
regulation of the cemetery which is
planned to be built by the Church of
Vardåsen.
I wished to apply myself and look further
into this issue, as I think integration
is significant, if unconventional, when
planning a cemetery. Other issues such
as limited area to work on as well as an
adjacent new sportsarea north of project
area were factors which I also had to take
into serious consideration.
It is highly fascination to work with
integration in a cemetery, especially since
this effects me personally, being part
of the multi-national population, even
though I am born in Norway. Municipality
is undertaking considerable efforts to
integrate our new citizens, but I miss the
integration part in planning of the new
cemetery by the Church of Vardåsen.
Through design as a research
methodology (Sevaldson, 2010) and using
our influence as landscape architects
as a way to stimulate change in our
society (Hester, 2005), I have undertaken
to designe a cemetery that includes
everyone. This applies for both by funeral
and the usage. I propose using communal
graves, one area for spreading the ash
and facilitated graves which have room
for two coffins. These types of graves are
not being offered in the other cemeteries
in Asker. I also propose using family
graves and anonymous graves.
What is new, is the facilitated graves
being placed with the other type of
graves. The Muslims usually wish to be
placed in a separate part of the cemetary,
but I propose the facilitated graves to be
mixed with the other grave types. That
way, I think we can take integration in a
cemetery to the next level. The cemetery
can also be used as a place for recreation.
Spreading ash is a growing trend, so I
propose the possibility to spread ash in
future.
Through working with this project, I
have gotten the impression that the
locals are quite positive to have an allencompassing
cemetery, that reflects
the society in Borgen. The migrants from
these various cultures can be expected
to continue as part of the population.
This means that the local cemetery also
has to be prepared to include the new
immigrants through integration. The idea
of an including cemetery might seems
too radical to be implemented, but I think
it is to relevant too be ignored.