Registrering av servitutter i dagens system for eiendomsregistrering
Master thesis
View/ Open
Date
2016-08-23Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (ILP) [763]
Abstract
Dagens system for registrering av informasjon knyttet til fast eiendom, baserer seg i hovedsak på de to registrene; matrikkelen og grunnboka. I denne oppgaven har jeg ønsket å gå nærmere inn i hvordan eiendomsinformasjon registreres og ivaretas i disse to registrene. Samtidig som jeg har ønsket å se hvordan informasjonen i disse to registrene blir formidlet til brukerne av eiendomsinformasjon.
Jeg har avgrenset temaet for oppgaven ved å spesifikt se på registreringen av servitutter. Registreringen av servitutter blir i hovedsak gjort gjennom tinglysning i grunnboka, selv om vi i Norge ikke har noe lovpålagt krav om at slike rettigheter som servitutter skal tinglyses.
For å belyse ett brukerperspektiv i forhold til hvor tilgjengelig og god informasjonen om servitutter er, har jeg tatt utgangspunkt i eiendomsmegler yrke. Gjennom dette perspektivet har jeg fått belyst de sidene av systemet som ikke fungerer optimalt. Særlig har jeg merket meg at de fleste utfordringene fra denne brukergruppen knytter seg til informasjonens tilgjengelighet. Dagens samfunn har en svært høy forventning til at informasjon skal være riktig og lett tilgjengelig. Dagens system for innhenting av informasjon fra grunnboken kan ikke sies å tilfredsstille samfunnets forventninger og behov om informasjon. The current Norwegian system for registration of information related to real estate is primarily based on two registers; cadastre and land register. In this thesis, I want to go further into how property information is registered and maintained in these two registers. I also wanted to see how the information in these two registers are disseminated to users of proprietary information.
The theme of my thesis has been delimited by specifically looking at the registration of easements. The registration of easements are mainly done through registration in the land register, although Norway do not have any legal requirement that property rights such as easements must be registered.
In this thesis, I have chosen the real estate profession to exemplify a user perspective in terms of how accessible and good information about easements are. Through this perspective, I have elucidated those aspects of the system that is not functioning optimally. In particular, have I noticed that most challenges for this user group are related to the information availability. Today's society has a very high expectation that information should be correct and easily accessible. The current system for collecting information from the Land Registry cannot be said to satisfy society's expectations and needs for information about easements.