Erfaringer fra ansatte i Grønt arbeid : faktorer som bidrar til vellykket overgang fra arbeidsmarkedstiltak til ordinært arbeid eller utdanning
Abstract
Denne oppgaven undersøker hvilke faktorer ansatte har erfart bidrar til overgang fra arbeidsmarkedstiltaket Grønt arbeid til ordinært arbeid. Bakgrunnen er at det i Nasjonal strategiplan for arbeid og psykisk helse (2007-2012) ytres et behov for bedre oversikt over erfaringer og kunnskap av arbeidsmarkedstiltak for å sammenlikne og systematisere relevant kunnskap (Arbeids- og inkluderingsdepartementet, 2007). Det finnes flere undersøkelser som undersøker hvordan brukere opplever deltagelse i Grønt arbeid. Det er i liten grad undersøkt hvilke erfaringer ansatte fra Grønt arbeid har, og hva de mener bidrar til overgang til ordinært arbeid. Seks informanter fra NAV, tiltaksarrangører og Grønt arbeid-gård deltok i idémyldringer for å samle inn data til oppgaven. Data er samlet inn gjennom idémyldringer, og metoden som er anvendt heter concept mapping. Utsagnene fra idemyldring ble sortert i tema av informantene. Det resulterte i følgende fem temaer; 1) ansatte på gården, 2) tverrfaglig samarbeid, 3) gruppedynamikk, 4) jobbsøkers egenskaper og 5) en god gårdsarena. Kort fortalt handler funnene om at gården der tiltaket foregår skal ha naturlige omgivelser med gårdsdyr som en del av arbeidsoppgavene i tillegg til annet konkret arbeid. Et godt tverrfaglig samarbeid mellom involverte instanser er viktig for at brukere får et tiltak som er individuelt tilpasset. Brukere skal oppleve at de får hjelp, og ansatte skal gi støtte og veiledning. Sosial støtte og sosial trening er viktig for å styrke egenskapene hos brukere, og det er viktig at gruppen av brukere opplever fellesskap. Oppgaven konkluderer med at overgang til ordinært arbeid er resultat av sosial støtte, motivasjon og konkret arbeid i grønne, harmoniske og arbeidsrettede gårdsomgivelser. This paper examines the factors employees have experienced contributes to successful
transition from the Norwegian vocational training program Green work to ordinary
employment or education. The rationale for this thesis is that in the National Strategic Plan
for Work and Mental Health (2007-2012) uttered a need for a better overview of experiences
and knowledge of training programs for comparing and systematizing relevant knowledge
(Arbeids- og inkluderingsdepartementet, 2007). Several studies examine how participants
experience participation in Green work. However, the experiences employees have from
Green work, and the factors believed to contribute to a successful transition to ordinary
employment or education, are rarely examined. Six informants from NAV, employees in work
measures facilities and workers/managers from Green work-farms participated in
brainstorming to collect data. The method used to further examine the data is called concept
mapping. Informants sorted the statements from the brainstorming into themes. It resulted in
the following five themes; 1) employees on the farm 2) interdisciplinary cooperation, 3) group
dynamics, 4) participants’ abilities and 5) a good farm arena. In short, the farms where
interventions take place should have a natural setting with farm animals as part of tasks in
addition to other specific work. For individually tailored interventions, interdisciplinary
cooperation between agencies involved seem to be important. The employees are responsible
for providing support to the participants. Participants should experience that they get help, and
guidance. Social support and social training is essential for enhancing the behavior of
applicants. It is important that the participants experience a sense of social in at the farms. The
paper concludes that successful transition to ordinary work best can be achieved as a result of social support, motivational guidance and vocational training in supportive farm arenas that
provide concrete and meaningful work tasks.