Forprosjekt Skøyten bru i limtre
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/220833Utgivelsesdato
2014-09-22Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (RealTek) [1723]
Sammendrag
Vegvesenet skal prosjektere en ny kjørebru ved Skøyten i Hemsedal kommune. I den forbindelse
har jeg sett på en alternativ bruløsning mer eller mindre utelukkende i tre. Selv om målet mitt
ikke var et fullgodt alternativ til en stål- eller betongbru, ville jeg belyse muligheten for å utføre
iallfall deler av den nye bruen i tre. Det var da muligheten for å utføre bæresystemet i tre som jeg
så på som mest reelt.
Arbeidet med oppgaven har bestått i å sette meg inn i treets egenskaper som
konstruksjonsmateriale, se på ulike konstruksjonsmåter for trebruer, bestemme og beskrive et
alternativt bæresystem, og beregne bæresystemet og dekket.
Resultatet er en buebru utført som en fagverksbru i limtre etter prinsipp av brukonstruktør Per
Tveit, en Tveit-bue. Det vil si at buene bærer brubanen ved hjelp av kryssende hengestenger
festet i tverrbærere. Brudekket er et forspent limtredekke. For å tilfredsstille levetiden på 100 år
satt av Veidirektoratet, er bruen kreosotimpregnert og beskyttet med kobberdekking på utsatte
steder. Dette bidrar til å oppnå ønsket levetid ved at fukt holdes ute på en best mulig måte.
En trebru gir et gunstig CO2-regnskap sammenlignet med for eksempel betongbruer, og de
estetiske kvalitetene er i de fleste tilfeller større. Derfor var det for min del ønskelig å se på et
alternativ til en betong- eller stålbru. At spennet ble 85 meter langt skyldes de lokale forholdene.
Det hadde nok vært billigere å dele opp spennet, men det ville medført større konsekvenser for
miljøet på stedet.
Det er flere personer som prosjekterer bruer i Norge som ikke er klar over hvor holdbare trebruer
kan være dersom de blir riktig konstruert. Tre blir angrepet av råtesopp dersom betingelsene er
tilstede for det, men ved kjemisk og konstruktiv beskyttelse kan både vedlikeholdsbetingelsene
og holdbarheten komme opp på nivå med betong- og stålbruer. Riktignok vil det i konstruksjoner
som Tveit-buen være mer gunstig med en samvirkebru. Et betongdekke vil betydelig bedre
skjevlaser fra trafikk på grunn av sin mye større egenvekt, og dermed minske de dynamiske
påvirkningene på konstruksjonen.