Sykkelgater : prioritering av syklister i gater med blandet trafikk
Master thesis
View/ Open
Date
2014-07-03Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (ILP) [763]
Abstract
«Sykkelgater» beskrives i den Norske Sykkelhåndboka 2013 som bilfrie gater forbeholdt
syklister, eventuelt med tilgang for varelevering med bil. I denne oppgaven vil jeg vise at den norske definisjonen av sykkelgater med fordel kan utvides
til å omfatte «sykkelgater med biltrafikk». Ved å se
på hvordan «sykkelgater med biltrafikk» er utformet
i andre land, har jeg fått kunnskap om hvilke
prinsipper som gjelder for planleggingen av en slik
sykkelgate.
I oppgaven ser jeg spesielt på sykkelgater i
Nederland og hvilke anbefalinger og regler som
gjelder der. Disse reglene og anbefalingene blir i
oppgaven sammenlignet med de prinsippene som
brukes i utformingen av Torggata i Oslo, der det
nå bygges en «gang– og sykkelprioritert gate».
Denne gang- og sykkelprioriterte gaten bygger på
mange av de samme prinsippene som «sykkelgater
med biltrafikk» i Nederland siden den har delvis
tilgang for biler. Siden det nå bygges slike gateri hovedsykkelveinettet i Oslo, der syklistene er
prioritert, men biler fortsatt har adgang, har det
oppstått et behov for å definere hvordan disse
sykkelgatene skal utformes og hvilke regler som
skal gjelde. Et viktig bidrag i utformingen av disse
gatene må være å definere egne skilt på linje
med «Bilen er gjest»-skiltet som nå flere land
benytter seg av. Siden den norske definisjonen av
sykkelgater ikke inkluderer adgang for bil, har det
i Norge så langt ikke blitt utarbeidet egne skilt for
disse gatene. Andre bidrag som må vurderes er om
det i slike gater bør innføres farget veidekke for å
understreke at disse gatene er sykkelgater slik som
det er anbefalt i Nederland. Siden «sykkelgate med
biltrafikk» vil være en ny løsning for sykkelgater
i Norge vil det være ekstra viktig å tydeliggjøre
hvordan gaten er ment å fungere og at det er
syklistene som er prioritert i disse gatene.
I mitt casestudiet viser jeg hvordan tre gater i
bykjernen i Oslo med fordel kan utformes som
«sykkelgater med biltrafikk» og være en integrert
del av et prioritert sykkelveinett.
”Bicycle Streets” given in the Norwegian Bicycle
Handbook 2013 is described as car-free streets
reserved for cyclists, and if applicable, including
access for care delivery by car. In this main master’s
thesis, I will show that the Norwegian definition
of "bicycle streets" should be expanded to include
"bicycle streets with automobile traffic". By looking
at how the "bicycle streets with automobile traffic"
is designed in other countries, I have gained
knowledge about the principles that apply to the
planning of such a bicycle streets. In the main
thesis I look especially into bicycle streets in the
Netherlands and the types of recommendations
and rules that apply there. These rules and
recommendations are in the main thesis compared
with the principles that are used in the design of
the Torggata in Oslo, where it now will be built
a ”pedestrians and bicycle priority street”. The
design of this ”pedestrians and bicycle priority
street” builds on many of the same principles as
the "bicycle streets with automobile traffic" in the
Netherlands since it has partial access for cars. Since
it now will be built such streets into the bicycle
network of roads in Oslo, where the cyclists have
the priority but cars also have access, there is a
need to define how these bicycle streets should be
designed and what the rules that will apply are.
An important contribution in the design of these
streets must be to define our own traffic sign in line
with "The car is a guest"-sign that more countries
are turning to at the moment. Since the Norwegian
definition of “bicycle streets” does not include
access for the cars, we have so far in Norway not
been prepared our own signs for these streets.
Other contributions that need to be considered
in design of these streets are whether it should
be introduced coloured pavement in order to
emphasize that these streets are bicycle streets as
it is recommended in the Netherlands. Since the
"bicycle Street with automobile traffic" will be a
new solution for bicycle roads in Norway it will be
extra important to clarify how the street traffic is
intended to work, and that there are cyclists that
are given priority in these streets.
In my case study, I show how the three streets
in the city centre of Oslo with advantage can be
designed as "bicycle streets with automobile traffic"
and be an integral part of a priority bicycle network
of roads.