Balansert målstyring : utviklingen av et styringssystem for Coor Service Management
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/187651Utgivelsesdato
2013-09-10Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1131]
Sammendrag
De siste årene har det blitt rettet et vesentlig sterkere fokus på at mange virksomheter verken
klarer å gjennomføre, eller følge opp sine strategier tilstrekkelig. En av årsakene til mangelfull
oppfølging og/eller mislykket gjennomføring, er at virksomheter i alt for stor grad legger vekt
på finansielle prestasjonsmål, og ikke på hva som faktisk er ”driverne” bak de finansielle
resultatene. Økt konkurranseintensitet, økt fokus på immaterielle verdier og intern
kompetanse, og økt usikkerhet i omgivelsene er noen av bidragsyterne til hvorfor
virksomhetenes strategier har fått større oppmerksomhet. Utviklingen og anvendelsen av
virksomhetenes styringssystem blir derfor ansett som meget viktig. Kaplan og Nortons
rammeverk for balansert målstyring (”Balanced Scorecard”), representerer et helhetlig
styringssystem med en bevisst forankring i de strategiske valgene virksomheten har gjort,
hvor iverksettelse og løpende styring av strategiene og læring har hovedfokus.
Vår oppgave skal undersøke hvorvidt dagens styringssystem som Coor Service Management
benytter, kan forbedres ved å ta i bruk og inkludere flere elementer fra det nevnte
rammeverket balansert målstyring. Hovedtyngden av vår oppgave vil ligge i arbeidet med å
utvikle et forslag til anvendt styringssystem. Vi har benyttet en kvalitativ casestudie for å
belyse vår problemstilling. Vi har gjennomført ti halvstrukturerte dybdeintervjuer, og i tillegg
benyttet interne dokumenter og annen relevant teori og empiri for å innhente data. Den gode
tilgangen på relevant materiale, samt respondentenes synspunkter og meninger, har gitt oss en
god forståelse av hvordan dagens styringssystem fungerer, samt hvilke behov som foreligger.
På bakgrunn av kartlegging og analyse av dagens styringssystem, viser vi til svakheter og
antatte mangler ved dagens system. Vi redegjør for hva en innføring av balansert målstyring
kan bidra til, og fremlegger avslutningsvis vårt forslag til styringssystem for Coor Service
Management. Styringssystemet følger Kaplan og Nortons modell, men vi har gjort noen
tilpasninger, som å utvide modellens perspektiver. Vi har utarbeidet et strategisk kart, som er
en visuell fremstilling av de viktigste elementene i virksomhetens strategi. Dette illustreres
gjennom hypoteser av hvordan virksomhetens strategiske mål henger sammen i en årsaks-
/virkningssammenheng. For hvert strategiske mål er det identifisert og utviklet tilhørende
kritiske suksessfaktorer, styringsparametre og strategiske initiativ. In recent years, the focus on many companies either failing to implement or follow up their
strategies has been significantly stronger. One of the reasons for deficient monitoring and / or
failure of implementation are that companies emphasize on financial measures, and not on
what the “drivers” behind the financial performance are. Increased intensity of competition,
increased focus on intangible assets and internal expertise, and increased uncertainty in the
environment are some of the contributors to why companies' strategies have received greater
attention. The development and application of the companies' performance management
system is therefore considered very important. Kaplan and Norton’s framework the “Balanced
Scorecard”, represents a complete performance management system with a deliberate
grounding in the company´s strategic choices, where implementation, ongoing management
and learning are the main focus.
Our study shall examine whether current performance management system employed by Coor
Service Management, can be improved by adopting and including several elements from the
Balanced Scorecard framework. Our main task will be to develop a proposal for a new
performance management system. We have used a qualitative case study to answer our
question. We have completed ten half-structured in-depth interviews, in addition to internal
documents and other relevant theory and empirical evidence to retrieve data. The ample
supply of relevant material, as well as respondents' views and opinions have given us a good
understanding of how the current performance management system works and what the
requirements are.
Based on the survey and analysis of the current performance management system, we present
the weaknesses and deficiencies in the current system. We also present the possible benefits
of using the Balanced Scorecard, and our proposed performance management system for Coor
Service Management. The performance management system is based on Kaplan and Norton’s
model, but we have made some adjustments such as expanding the model’s perspectives. We
have developed a strategy map, which is a visual representation of the key elements of the
company´s strategy. This is illustrated by hypotheses of how the organization's strategic
objectives are interrelated in a cause-effect relationship. We have identified and developed
critical success factors, key performance indicators and strategic initiatives for each strategic
objective.