Bedrifters samfunnsansvar og omdømmebygging : en kvalitativ studie av FMC Technologies' samfunnsansvarlige omdømme
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/187277Utgivelsesdato
2012-06-19Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1071]
Sammendrag
Målet med denne oppgaven er å finne svar på hvordan FMC Technologies bygger sitt samfunnsansvarlige omdømme samt derunder hvorfor de tar samfunnsansvar, hvordan de bygger omdømme og hvor grensen går mellom omdømmebygging og samfunnsansvar. Det er innsamlet teori rundt samfunnsansvar og omdømmebygging i tillegg til innovasjon, nettverksbygging og informasjon om samfunnsansvar i oljebransjen. Denne teorien er bakgrunn for en intervjuguide utarbeidet i forbindelse med datainnsamlingen. Det er utført et kvalitativt studie der det er benyttet semi-strukturerte dybdeintervjuer for å samle inn informasjon om FMC Technologies. Informantene var et knippe sentrale ansatte i bedriftens administrasjon og representerte et bredt spekter av forskjellige avdelinger innenfor FMC Technologies. Resultatene av analysen viste at FMC Technologies hovedsakelig benytter samfunnsansvar som et virkemiddel i omdømmebyggingen, og at omdømme er hovedårsaken til at FMC Technologies viser samfunnsansvar. Likevel viser det seg at bedriften har implementert flere tiltak som kan anses som samfunnsansvarlig genuine og at flere av de ansatte ønsker å vise samfunnsansvar. Bedriftens samfunnsansvar må også sees i sammenheng med bransjen og kulturene de opererer i, da det ser ut til at dette er faktorer med stor påvirkningskraft. This study seeks to find how FMC Technologies builds its reputation regarding corporate social responsibility (CSR). The research will also focus on how FMC Technologies builds its general reputation, why they implement CSR and where the limit between building reputation and showing CSR is drawn. I have gathered and looked at theory on CSR and reputation management in addition to innovation, networking and information on CSR within the oil industry. Based on this theory I have developed an interview guide and performed a qualitative study using semi-structured interviews. The informants were FMC Technologies employees from different departments within the administration.
The results of the analysis show that FMC Technologies mainly uses CSR as a means to building a good reputation, and that the positive effect it has on their reputation is the main reason why the corporation choses to implement CSR. Still, the interviews show that the corporation implements several initiatives that can be characterized as genuine CSR and I am under the impression that the employees wish to be socially responsible. FMC Technologies’ CSR must also be seen in context with the industry and cultures they operate considering these factors has a great effect on both their CSR and how they build their reputation.