Byantikvarens mandat og rolle i praksis: utviklingstrekk i Oslo kommune
Abstract
I takt med strategier som kompakt og prosjektbasert byutvikling blir presset på areal stadig større, ogdette kan skape utfordringer for styrende aktører som Byantikvaren i Oslo kommune. For å realisereden kompakte byen må det fortettes, noe som også innebærer at eksisterende områder må transformeresog utvikles mer intensivt. Denne prosessen krever balanserte avveininger mellom ulike hensyn,der noen interesser står i skarp motsetning til hverandre. Særlig står bevaring av kulturminnerofte i motstrid med hastende hensyn som boligbygging og samfunnsutvikling. Det er Byantikvarensom har ansvar for at kulturminner ivaretas i plan- og byggeprosesser. Men hva innebærer egentligByantikvarens mandat, og hvordan praktiseres det i møte med presset fra den kompakte og prosjektbasertebyutviklingen? Denne oppgaven skal undersøke Byantikvarens mandat og rolle i praksis, ogpeke på utviklingstrekk fra Oslo kommune.
Tittelen «Byantikvarens mandat og rolle i praksis: utviklingstrekk i Oslo kommune» presenterer oppgavenshovedlinjer og har vært førende for at oppgavens skal ha en konsis oppbygning og rød tråd.Oppgaven tar først og fremst for seg Byantikvaren – en viktig kulturminnefaglig rådgiver for kommunen,som også har en myndighetsrolle som fylkeskommunal kulturminnemyndighet. Med mandatmener jeg ansvaret, fullmakten eller oppgaven som Byantikvaren er gitt for å utføre visse oppgavereller oppnå spesifikke mål. Mandatet vil altså innebære ansvaret for å bevare og videreføre kulturarvenved bruk av styringsverktøy. Med rolle mener jeg den posisjonen Byantikvaren har i en bestemtkontekst eller sammenheng. Rollen innebærer både forventninger til hvordan aktøren skal opptre oghvilke oppgaver som skal utføres i tråd med det gitte ansvarsområdet. For Byantikvaren innebærerrollen blant annet å vurdere tiltak og gi råd om bevaring av kulturhistoriske verdier, samtidig som kulturminnehensynetbalanseres opp mot de hensynene som Oslo kommune som helhet ønsker å ivareta.Med praksis mener jeg de faktiske handlingene, rutinene og metodene som utføres i virkeligheten.Altså hvordan Byantikvarens mandat og rolle utspiller seg i møte med daglige krav og utfordringer.Disse erfaringene kan utdypes fra flere perspektiver, som for eksempel eiendomsutviklere eller Byantikvarenselv. Med utviklingstrekk mener jeg de overordnede tendensene, mønstrene eller retningenei hvordan Byantikvaren utøver sitt mandat og rolle i praksis. Utviklingstrekkene vil basere seg på enbred datainnsamling for å kunne peke på noen tendenser. Med Oslo kommune setter jeg tematikken ien kontekst, og avgrenser oppgavens tema til å kun gjelde i hovedstaden.
Hovedproblemstillingen for masteroppgaven er «Hvordan utøver Byantikvaren i Oslo kommune sittmandat og rolle i praksis?». For å besvare oppgavens problemstilling har studien basert seg på kvalitativeintervjuer, med supplerende dokumentgjennomgang. Studien viser at Byantikvaren er en tydeligetat, med et tydelig mandat og sak i å ivareta kulturminnene i Oslo kommune. Byantikvaren inneharprimært en styrende rolle i enkelte sammenhenger, men funnene viser tendenser mot en produserenderolle. Funnene viser likevel at utøvelsen av mandatet kan oppfattes som utydelig, spesielt nårdet gjelder skjønnsutøvelsen og hvor langt mandatet strekker seg. Til tross for at Byantikvaren oppfattessom profesjonell og tilgjengelig, avdekker studien en spenning mellom utviklernes og Byantikvarensinteresser. Studien viser at Byantikvarens praksis er betinget av ulike tiltaks påvirkning påkulturminnet, hvor Byantikvaren har en styrende rolle som forsterkes i saker hvor hensynet til kulturminnerikke prioriteres. I ideelle prosesser hos Byantikvaren avklares verneverdiene tidlig gjennomkunnskapsbaserte og målstyrte tilnærminger som sikres gjennom tett samarbeid mellom etaten ogutvikleren. In line with strategies such as compact and project-based urban development, the pressure on availableland is steadily increasing. This creates challenges for governing actors like the Cultural HeritageManagement Office (Byantikvaren) in Oslo Municipality. To realize the vision of a compact city,densification is necessary, which entails transforming and intensifying the use of existing areas. Thisprocess demands balanced trade-offs between competing interests, where some are in sharp oppositionto one another. In particular, the preservation of cultural heritage often conflicts with urgentconsiderations like housing development and societal progress. Byantikvaren is responsible for ensuringthat cultural heritage is safeguarded in planning and construction processes. But what exactlydoes Byantikvaren’s mandate entail, and how is it practiced in response to the pressures of compactand project-based urban development? This thesis investigates Byantikvaren’s mandate and role,highlighting trends in Oslo Municipality.
The title, “Byantikvaren’s Mandate and Role in Practice: Development Trends in Oslo Municipality,”encapsulates the main themes of the thesis and has guided its coherent structure and focus. Thethesis primarily examines Byantikvaren—a key cultural heritage advisor for the municipality, whichalso holds an authoritative role as a county-level cultural heritage authority. By mandate, I refer to theresponsibility, authority, or tasks assigned to Byantikvaren to perform certain duties or achieve specificobjectives. This mandate involves the responsibility to preserve and carry forward cultural heritageusing regulatory tools. By role, I refer to the position Byantikvaren holds in a particular contextor setting. The role encompasses both the expectations regarding how the actor should operate andthe tasks to be performed in line with its responsibilities. For Byantikvaren, this includes assessingproposals and providing advice on preserving cultural and historical values while balancing heritageconsiderations against other municipal priorities. By practice, I mean the actual actions, routines, andmethods employed in real-life situations—how Byantikvaren’s mandate and role are carried out inresponse to daily demands and challenges. These experiences can be examined from various perspectives,such as those of property developers or Byantikvaren itself. By development trends, I refer tooverarching tendencies, patterns, or directions in how Byantikvaren carries out its mandate and rolein practice. These trends are based on extensive data collection to identify key tendencies. Finally, bysituating the analysis in Oslo Municipality, the thesis is contextually anchored and delimits its focusto Norway’s capital city.
The main research question for this master’s thesis is: “How does Byantikvaren in Oslo Municipalityexercise its mandate and role in practice?” To answer this question, the study is based on qualitativeinterviews supplemented by document analysis. The study shows that the Heritage Management Officeis a distinct agency with a clear mission to safeguard cultural heritage in Oslo municipality. Whilethe Heritage Management Office primarily assumes a steering role in certain contexts, the findingsindicate tendencies toward a more producing role. The findings indicate, however, that the executionof the mandate can be perceived as unclear, particularly regarding the exercise of discretion and theextent of the mandate. Despite being regarded as professional and accessible, the study reveals a tensionbetween the interests of developers and the Heritage Management Office. The study shows thatthe practices of the Heritage Management Office are influenced by the impact of various measures oncultural heritage, with the agency taking on a steering role that becomes more pronounced in caseswhere cultural heritage considerations are not prioritized. In ideal processes at the Heritage ManagementOffice, heritage values are clarified early through knowledge-based and goal-oriented approaches,ensured by close collaboration between the agency and the developer.