En undersøkelse av utforskende arbeidsmåter i laboratorieoppgaver i kjemi 1-lærebøker
Abstract
Den nye læreplanen LK20 legger vekt på å utdanne elever til framtidens samfunn, med utforskende arbeidsmåter sentralt i både overordnet del og fagenes kompetansemål. I faget kjemi 1 knyttes utforskende arbeidsmåter særlig til laboratoriearbeid og undersøkelser. Hensikten med denne masterstudien er å undersøke hvordan laboratorieoppgavene i kjemi 1-lærebøker inkluderer og fremmer utforskende arbeidsmåter. Studien benytter en eksplorerende mixed methods dokumentanalyse for å undersøke laboratorieoppgavene i tre kjemi 1-lærebøker. Analysen fokuserer på om laboratorieoppgavene er utforskende, deres frihetsgrad, inkluderte utforskende praksiser og tematisk fordeling av utforskning.
Resultatene fra analysen viser at kjemi 1-lærebøkene inneholder rundt 40% utforskende laboratorieoppgaver. Av de identifiserte utforskende laboratorieoppgavene er flest lærerstyrte og faller innen frihetsgraden 2. Inkluderingen av utforskning legger til rette for en variert laboratorieundervisning, men lærebøkene mangler variasjon i frihetsgrader. Variasjonen av frihetsgrader er ønsket for å la elevene gradvis trene på å arbeide utforskende. De utforskende praksisene vises å være representert i ulik grad, men med noen som er mye og andre lite representerte i hver lærebok. Sammenligningen i grupperinger etter felles tematikk viser at lærebøkene legger flest av de utforskende laboratorieoppgavene til de første kapitlene og temaet periodesystemet. I resterende tema er fordelingen av utforskende laboratorieoppgaver jevn.
Studien konkluder med at lærebøkene inkluderer utforskende arbeidsmåter, men også gir rom til variasjon. Inkluderingen av utforskende laboratorieoppgaver i lærebøkene fremmer bruken av utforskende arbeidsmåter i klasserommet. Trendene og tendensene som vises i resultatene kan bevisstgjøre lærere i hva lærebøkene legger til rette for, slik at de bedre informert kan bestemme hvordan de ønsker å benytte dette i undervisningen. Lærebokforfattere kan også bevisstgjøres på nyansene i de inkluderte utforskende laboratorieoppgavene The new curriculum, LK20, aims to ensure that Norwegian schools prepare students for the society and workforce of the future. Inquiry-based learning plays a significant role in LK20, as expressed in both the core curriculum and within subject-specific competence goals. Chemistry 1 is the introductory chemistry course at the upper secondary school level in Norway. In the Chemistry 1-course, which combines theoretical and practical knowledge, inquiry-based approaches is particularly linked to laboratory work and investigations. The purpose of this master’s study is to examine how laboratory tasks in Chemistry 1 textbooks incorporate and promote inquiry-based methods. To assess this purpose, an exploratory mixed-methods document analysis was conducted on laboratory tasks from three Chemistry 1 textbooks. The analysis focuses on whether the laboratory tasks are inquiry-based, their levels of inquiry, included inquiry practices, and the thematic distribution of inquiry activities.
The analysis results show that approximately 40% of the laboratory tasks in Chemistry 1 textbooks are inquiry-based. Among the identified inquiry-based laboratory tasks, most are teacher-directed and fall within level 2 of inquiry. The inclusion of inquiry facilitates diverse laboratory teaching, but the textbooks lack variation in levels of inquiry. Variation in levels of inquiry is desirable to allow students to gradually develop skills in working independently with inquiry-based approaches. Inquiry practices are represented to varying extents, with some practices being well-represented and others less so in each textbook. Grouping by common themes reveals that the textbooks allocate most inquiry-based laboratory tasks to the early chapters and the topic of the periodic table. In the remaining topics, the distribution of inquiry-based laboratory tasks is more even.
The study concludes that the textbooks include inquiry-based approaches while also leaving room for variation. The inclusion of inquiry-based laboratory tasks in the textbooks supports the use of inquiry-based approaches in the classroom. The trends and tendencies identified in the results can help teachers become more aware of what the textbooks facilitate, enabling them to make better informed decisions about how to use these resources in their teaching. Textbook authors can also gain insight into the nuances of the included inquiry-based laboratory tasks.