Bruken av Lean i sykehus: En litteraturstudie
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3172206Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (RealTek) [1865]
Sammendrag
Formålet med denne studien, oppgaven, var å identifisere de viktigste faktorene litteraturen identifiserer som nøkkelfaktorer for at implementering av lean i sykehus som effektiviseringsverktøy skal kunne lykkes.
Metode: problemstillingen, representert ved tre konkretiserte forskningsspørsmål, ble besvart gjennom en litteraturstudie med litteratur fra hele verden som basis, med hovedspråk engelsk. Artiklene, bøkene, tidsskriftene og de andre relevante verkene ble sortert og systematisert basert på definisjoner gjort og utvalgskriterier satt. En kombinasjon av ulike søkeord ble benyttet for søk i databaser tilknyttet søkeverktøyene Oria og Google Scholar og IMRAD-modellen danner inspirasjonen for denne litteraturgjennomgangen sammen med figuren til Azarian et. al.’s som viser hovedstegene i en SLR.
Resultat: Etter litteraturgjennomgangen er det identifisert fire nøkkelområder som er avgjørende for at implementering av lean i sykehus som effektiviseringsverktøy skal lykkes; 1) Det er viktig med en profesjonell ledelse med tilstrekkelig fagkompetanse, erfaring, og ledelseserfaring, 2) Tilsvarende er det viktig med en endringsvillig kultur hos de ansatte – initiativene vil ha en større sjans for å lykkes dersom de ansatte tar eierskap, 3) Tilpasning er ekstremt viktig med en tilpasset metode og påfølgende fokusområder, plan og oppfølgingsplaner, samt punkter, og 4) Lær av andres feiltrinn og suksess – evnen til å se utover for å kunne forbedre interne prosesser er nøkkelen.
Implikasjoner: studien bidrar med viktige og konkrete presiseringer for sykehusledere, beslutningstagere, forskere og andre stakeholdere i leveranse av gode sykehustjenester. Den presiserer samtidig mangler i litteraturen og divergerende punkter mellom forskere på hva som er «best practice» og gir videre forskning et godt utgangspunkt for interesante problemstillinger og hull som kan dekkes.
Nøkkelord: lean, helsetjenester, sykehus, kontinuerlig forbedring, driftsledelse, kultur, effektivisering, samhandling, koordinering The purpose of this study was to identify the key factors identified in the current literature as crucial for the successful implementation of lean as a tool for the increase of efficiency in hospitals.
Method: The research question, represented by three specific research questions, was answered through a literature review based on literature from around the world, with English as the main language. Articles, books, journals, and other relevant works were sorted and systematized based on definitions and defined selection criteria. A combination of different search terms was used to search databases associated with the search tools/databases Oria and Google Scholar. The IMRAD model inspired this literature review, along with the figure by Azarian et. al., showing the main steps in an SLR.
Results: After the literature review, four key areas were identified as crucial for the successful implementation of lean as a tool for hospital efficiency: 1) It is important to have professional leadership with sufficient professional competence, experience, and leadership experience, 2) Similarly, it is important to have a culture of willingness to change among employees - initiatives will have a greater chance of success if employees take ownership, 3) Adaptation is extremely important with a customized method and subsequent focus areas, plans, follow-up plans, and follow-up points, and 4) Learn from others' mistakes and successes - the ability to look beyond to improve internal processes is key.
Implications: The study provides important and specific clarifications for hospital leaders, decision-makers, researchers, and other stakeholders in the delivery of good and efficient hospital services. It also highlights gaps in the literature and divergent points among researchers on what is "best practice," providing a good starting point for further research on interesting issues and gaps that can be addressed accordingly.
Keywords: lean, healthcare, hospitals, continuous improvement, operations management, culture, efficiency, collaboration, coordination.