Designing and implementing an inquiry-based student project concerning renewable energy technology from sustainable perspectives in upper secondary school to support the students’ citizenship
Abstract
We live in a climate of distress where our way of living influences the environment, both the natural and social world. Among other things, education for sustainability (ESD) is concerned about preparing young students to become active citizens who are educated to handle sustainability challenges occurring now and in the future.
Therefore, in my PhD project, I have, together with two colleagues, developed an inquiry-based student project concerning renewable energy technology. This student project was meant to improve the existing educational practices related to the utilization of technology in sustainable perspectives. Moreover, from a research perspective, I wanted to scrutinize the opportunity to strengthen the students’ participatory citizenship through working with and learning about renewable energy technology in sustainable perspectives. Therefore, I have asked the following research question:
How can an inquiry-based student project concerning renewable energy technology support students’ participatory citizenship?
Here, I have emphasised two factors that support students’ participatory citizenship: deliberative communication when handling technology in sustainable perspectives and the potential of enhancing the students’ technological literacy about technology and sustainability. These two factors have been important to scrutinise because of student dialogues during the implementation of the inquiry-based student project concerning renewable energy technology. Moreover, scrutinising the students’ deliberative communication and potential development of their technological literacy have been especially important when the students inquire into technology and sustainability that, for instance, entails working with and learning about technology in sustainable perspectives. Vi lever i en stadig endret klimatisk hverdag hvor vårt levesett påvirker både det naturlige- og menneskelige miljøet. Blant annet er utdanning for bærekraftig utvikling (UBU – i praksis) opptatt av å forberede og utruste elevene på å bli utdannede borgere som kan håndtere både nåværende og fremtidige bærekraftsutfordringer. Derfor har jeg i mitt Ph.d.-studie, samarbeidet med to kollegaer i å utvikle og gjennomføre et utforskende undervisningsopplegg om fornybar energiteknologi. Dette undervisningsopplegget hadde til hensikt å forbedre
eksisterende undervisning om fornybar energiteknologi i et bærekraftsperspektiv. Videre, fra et forskningsperspektiv, så ville jeg granske muligheten til å styrke elevens deltakende medborgerskap gjennom det å arbeide med-, og lære om fornybar energi teknologi i et bærekraftsperspektiv. Derfor har jeg stilt følgende forskningsspørsmål:
Hvordan kan et utforskende undervisningsopplegg angående fornybar energi teknologi i et bærekraftsperspektiv være med på å støtte opp om elevens deltakende medborgerskap?
I denne forskningen har jeg valgt å fokusere på to faktorer som kan støtte elevenes deltakende medborgerskap: elevenes deliberative (overveiende) kommunikasjon når elevene jobber med teknologi i et bærekraftsperspektv og den potensielle styrkingen av elevenes teknologi-kompetanse relatert til fornybar energi teknologi og bærekraft. Disse to faktorene har vært viktig å granske på grunnlag av elevenes dialoger når vi gjennomførte det utforskende undervisningsopplegget angående fornybar energi teknologi. Videre, det å granske elevenes deliberative kommunikasjon og den potensielle utviklingen av elevenes teknologi-kompetanse har vært spesielt viktig når elevene utforsker teknologi og bærekraft som for eksempel innebærer å jobbe med og lære om teknologi i et bærekraftsperspektiv.