Ungdomsengasjement i lokalsamfunnsutvikling: innsats for bred deltakelse i områdesatsinger
Abstract
Denne masteroppgaven utforsker betingelsene og strategiene for å engasjere ungdom i nærmiljøprosjekter gjennom områdesatsinger, med et søkelys på casestudie av områdeløftene på Tøyen og Mortensrud i Oslo kommune. Dette har ført til følgende problemstilling:
Hvordan kan kommuner tilrettelegge for å engasjere ungdom til å medvirke i nærmiljøprosjekter?
For å svare på problemstillingen kombinerer oppgaven teoretiske rammeverk med funn fra intervjuer og feltsamtaler i casestudiet. På denne måten gjennomføres en dybdeanalyse av ulike faktorer som påvirker ungdomsengasjement, samt nytteverdien av kommunale tiltak. Oppgaven utforsker også viktigheten av både det å se på ungdommen som ressurser, samt av gode og tilgjengelige møteplasser og arenaer. De to områdene som studeres i casestudiet gjennomgår begge et områdeløft, men i to forskjellige faser, noe som har gitt oss et mer helhetlig perspektiv på hvordan dette gjennomføres i praksis. Vi mener at metodene og erfaringene i oppgaven kan være relevante og overførbare til andre steder i Norge og i andre land, hvor lignende områdeløft gjennomføres.
Sentrale funn viser at ungdom engasjerer seg best når de føler tilhørighet og stolthet over sitt nærmiljø, og når de får en reell mulighet til å påvirke utviklingen av det. Manglende tilbud, negativ omtale, og aldersbegrensninger kan imidlertid redusere ungdommens engasjement. Videre viser funnene at kommunale tiltak som tilrettelegging av aktiviteter og involvering i planleggingsprosesser, er avgjørende for å fremme ungdomsengasjement. Studien viser også betydningen av at det etableres tillit mellom kommunen og ungdom, at kommunen ser på de unge som ressurser, og at det skapes gode møteplasser der ungdom kan uttrykke seg og delta aktivt i samfunnet.
Basert på funnene i denne studien kommer vi med en anbefaling om å etablere en medvirkningshub i nærmiljøene, en inkluderende arena der ungdom kan lære om medvirkning, dele erfaringer, og delta i planleggingen av sine nærmiljøer. Huben bør kombineres med områdets aktivitets- og fritidsklubber, der ungdom støttes av trygge miljøarbeidere og byutviklere. Dette forslaget bidrar til å skape en plattform for åpenhet, tillit og engasjement, og møter ungdommen på deres egne premisser i nærmiljøutviklingen. This master’s thesis explores the conditions and strategies for engaging youth in community projects through area-based initiatives, with a focus on case studies of the urban renewal projects in Tøyen and Mortensrud in Oslo. This has led to the following research question:
How can municipalities facilitate youth engagement in community projects?
To address the research question, the thesis combines theoretical frameworks with findings from interviews and field discussions in case studies. This approach enables an in-depth analysis of various factors influencing youth engagement and the effectiveness of municipal initiatives. The thesis also examines the importance of viewing youth as assets and the significance of creating accessible meeting places and venues. The two areas studied in the case studies are both undergoing urban renewal projects but are in different phases, providing a comprehensive perspective on the practical implementation of such initiatives. We believe that the experiences and methodologies explored in this thesis will be relevant and transferable to other areas in Norway and internationally undertaking similar urban renewal projects.
Key findings indicate that youth engage best when they feel a sense of belonging and pride in their community and when they have a genuine opportunity to influence its development. However, barriers such as lack of opportunities, negative portrayal, and age restrictions limit youth engagement. Furthermore, the findings suggest that municipal initiatives, such as activity facilitation and involvement in planning processes, are crucial for promoting youth engagement. The study also emphasizes the importance of municipal efforts to build trust, view youth as assets, and create inclusive meeting places where they can express themselves and actively participate in society.
Based on these findings, we recommend establishing participation hubs in communities, which are inclusive spaces where youth can learn about participation, share experiences, and participate in planning their communities. These hubs should be combined with local activity and leisure clubs, supported by trusted youth workers and urban developers. This proposal aims to create a platform for transparency, trust, and engagement, meeting youth on their own terms in community development.