Urban planning practice and transit competitiveness versus private car use
Doctoral thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3169872Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Due to rising awareness of private car traffic’s negative consequences, as well as established reward schemes and local initiatives to encourage more sustainable development, several Norwegian cities have chosen to improve their transit systems. In Norway, most cities are small or medium-sized, and little research has examined the potential outcome of changes to transit systems’ competitiveness versus private car use in such city contexts. To help fill this knowledge gap, this dissertation examines the extent to which planning practice can increase public transit competitiveness versus private car use in small and medium-sized cities. The main conclusion in this work is that due to a strong and car-friendly dominant path manifested in the physical, organizational and discursive domain, structural changes are necessary for planning practice to be able to increase transit competitiveness versus the private car. På grunn av økende oppmerksomhet rundt de negative konsekvensene av biltrafikken, etablerte belønningsordninger og lokale initiativer for å få til en mer bærekraftig utvikling, har flere norske byer valgt å bedre sine kollektivsystemer. I Norge er det flest små og mellomstore byer og effekten av endringer i kollektivsystemer på kollektivtransportens konkurransekraft i små og mellomstore byer er lite forsket på.
For å bidra til å fylle dette kunnskapsgapet, fokuserer denne avhandlingen på i hvilken grad planleggingspraksis kan bidra til å øke kollektivtransportens konkurransekraft versus privatbilen i små og mellomstore byer.