Netto kontantstrøm for elbillading ved deltakelse i aFRR nedregulering: En casestudie av Gardermoen Parkering AS
Abstract
Denne masteroppgaven utforsker potensialet for inntekter for Gardermoen Parkering ved å støtte strømnettet gjennom økt forbruk i perioder der Statnett trenger denne res- sursen. Ved å identifisere barrierer og konstruere ulike scenarier, beregner studien det høyeste kontantstrømspotensialet for deltakelse i reservemarkedsproduktet aFRR nedre- gulering, med særlig fokus på sensitiviteten av disse beregningene. Simuleringsforskning benyttes, med en metodikk som ikke antar fremsyn i priser, volum eller aktivering, men som har tilgang til reell parkeringsdata som ladehastighet, lademengde og avreise- og ankomsttider. Metoden innehar en optimalisering for budvolum beregning, og en enkel prissignal optimalisering for bestemmelse av innsending av bud til aFRR ned regulering.
Studien avdekker at krav om minimumsbudvolum på 1 MW og usikkerheter knyttet til kommunikasjon med elbilene begrenser muligheten for nye aktører som Gardermoen Parkering å konkurrere effektivt i reservemarkedet. Ved et potensielt samarbeid med Tibber eller andre energiselskaper kan disse barrierene overvinnes med minimale inves- teringskostnader, såfremt utvidelser av ladeanlegget ikke er nødvendig.
Resultatene viser at ved fjerning av kravet om minste budvolum, kan alle parkerte biler bidra i reservemarkedet, med en mulig kostnadsreduksjon på opptil 119 prosent. Dette illustrerer at ladeanlegget kan generere inntekter ved å lade elbiler gjennom markeds- deltakelse. Videre viser scenarioanalysen at en begrensning av maksimal timeseffekt til dagens nivå vil føre til kostnadsreduksjoner mellom 96-100 prosent, avhengig av størrel- sen på reservebufferen.
Hovedmålet med denne oppgaven var å beregne kontantstrømspotensialet for Garder- moen Parkering ved deltakelse i aFRR nedregulering, og funnene indikerer en betydelig økonomisk gevinst ved å gå fra kostnader på 2,5 EUR per elbillading i gjennomsnitt til en fortjeneste på 0,5 EUR per elbillading i gjennomsnitt for 2023. Imidlertid kan en økt deltakelse i reservemarkedet påføre det lokale nettet større belastninger på grunn av det samlede volumet for deltakelse og aktivering. This master thesis explores the potential for revenue for Gardermoen Parking by sup- porting the power grid through increased consumption during periods when Statnett requires this resource. By identifying barriers and constructing various scenarios, the study calculates the highest cash flow potential for participation in the aFRR down- ward regulation reserve market product, with a particular focus on the sensitivity of these calculations. Simulation research is utilized, employing a methodology that does not assume foresight in prices, volumes, or activation but has access to real parking data such as charging speed, charging amount, and departure and arrival times. The method includes an optimization for bid volume calculation and a simple price signal optimization for determining the submission of bids to aFRR downward regulation.
The study reveals that requirements for a minimum bid volume of 1 MW and uncer- tainties related to communication with electric vehicles limit the opportunity for new actors like Gardermoen Parking to compete effectively in the reserve market. Through a potential collaboration with Tibber or other energy companies, these barriers can be overcome with minimal investment costs, provided that expansions of the charging facility are not necessary.
The results indicate that by removing the requirement for a minimum bid volume, all parked cars could contribute to the reserve market, potentially reducing costs by up to 119 percent. This demonstrates that the charging facility can generate revenue by charging electric vehicles through market participation. Furthermore, the scenario analysis shows that limiting the maximum hourly power to today’s level would lead to cost reductions between 96-100 percent, depending on the size of the reserve buffer.
The main objective of this thesis was to calculate the cash flow potential for Gardermoen Parking by participating in aFRR downward regulation, and the findings suggest a significant economic gain from moving from an average cost of 2.5 EUR per electric vehicle charge to an average profit of 0.5 EUR per charge in 2023. However, increased participation in the reserve market could impose greater loads on the local network due to the cumulative volume of participation and activation.