Utforming av lekeplasser på barnas premisser
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3163722Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Før lekeplassens inntog i Norge, var naturen lekemiljøet til barna. I dag er lekeplassene et sted barna kan leke både i sandkasser, på høye lekestativ og i husker. Sikkerhet har fått økt prioritet på lekeplassene etter en periode med høy skadefrekvens på 90-tallet. Dette førte til implementering av ulike krav og retningslinjer, som skulle sørge for sikkerhet på lekeplassen. Som en følge av dette har dagens lekeplasser blitt mer like og “standardiserte”.
Barnas premisser er en viktig faktor i utformingen av lekeplasser. Premissene går ut på hvilke behov barn har for fysisk aktivitet, motorisk og kognitiv utvikling, og lek. Barna har i tillegg behov for lek som inneholder risiko, og et lekemiljø med naturlike elementer. Det kan ha store konsekvenser for barnas helse, om behovene ikke blir oppfylt i stor nok grad. Likevel viser forskning at færre barn leker ute, og det rapporteres om økende mentale helseplager. Dette kan knyttes til at lekeplassene ikke tilbyr tilstrekkelige lekemiljøer, og understreker derfor et behov for endring.
Fallunderlag på lekeplasser skal sørge for sikker lek, uten alvorlige fallskader. Plasstøpt gummi dekker store arealer på dagens lekeplasser, selv utenfor sikkerhetssonene. Det anbefales en føre-var holdning, og redusere eksponeringen av kjemikalier som finnes i gummien. Undersøkelser har vist at fallunderlag av gummi inneholder miljøgifter, og er en kilde til mikroplast. Det er derfor et ønske om å bruke miljøvennlige alternativer. Fallunderlag av bark, flis, sand og fallgrus er noen av alternativene vi har i dag. På tross av at de er bedre for miljøet, og barnas behov, er de ikke universelt utformet. En kombinasjon av fast underlag, og løst underlag kan være en løsning. I dag pågår det et prosjekt for å finne et miljøvennlig alternativ til plasstøpt gummi, men barnas behov er ikke en del av kriteriene.
Ved utforming av lekeplasser er det ulike faktorer som prioriteres av tiltakshaver. Miljø, drift og vedlikehold, økonomi og universell utforming utgjør de høyest prioriterte faktorene. De er med på å styre beslutningene som tas. Lekeplassene bør utformes for barna, likevel blir barnas mange behov sjelden vektlagt i slike saker. Det gjelder å finne en balanse mellom faktorene som prioriteres i dag, og barnas premisser. Relevante fagfolk må involveres tidligere i planleggingen. Det må skapes lekeområder som kan bidra til å motvirke den økende inaktiviteten til barn. Barnas behov bør være en av grunnpilarene i utforming av lekeplasser. Before the introduction of playgrounds in Norway, nature was the main environment for playing. The playground today is a place where the children can play in sandboxes, tall playground equipment and swings. The safety has been given increased priority on playgrounds following a period of high injury rates in the 1990s. This led to the implementation of various requirements and guidelines aimed at ensuring safety at the playgrounds. As a result, today's playgrounds have become more similar and "standardized".
Children’s terms are important in creating playgrounds. The terms revolve around the needs children have for physical activity, motor and cognitive development, and play. Additionally, children require play that involves risk, and an environment with natural elements. Not fulfilling these needs to a sufficient extent can have significant consequences for children's health. However, research indicates that fewer children engage in outdoor play, and an increase in reported mental health issues. This can be linked to inadequate playground environments, highlighting the need for change.
Fall surfacing on playgrounds aims to ensure safe play areas, without serious fall injuries. Poured-in-place rubber covers large areas on today’s playgrounds, even beyond the safety zones. Adopting a precautionary approach is recommended to reduce exposure of chemicals existing in the rubber. Studies have indicated that fall surfaces of rubber contains environmental toxins and serves as a source of microplastics. There is a desire to explore alternatives that are better for the environment. Options such as bark, wood chips, sand and gravel are alternatives available today. Despite being better for the environment and children's needs, they are not universally designed. A combination of solid and loose surfacing may provide a solution. Currently, a project is underway to find an eco-friendly alternative to poured-in-place rubber, but children´s requirements are not considered in this project.
In designing playgrounds, there are various factors prioritized by developers. Environment, maintenance, finance and universal design, are the highest priority factors that influence decisions. Playgrounds are designed for children, however are rarely mentioned in decision-making. It is important to find a balance between current priorities, and the terms of children. Relevant professionals should be involved earlier in the planning process. Play areas must be created to counteract the increasing physical inactivity among children. The children’s needs should be one of the fundamental pillars in the design of playgrounds.