Miljøsertifisering som bidrag til optimalisering av dagslysforhold i undervisningsbygg
Master thesis
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (RealTek) [1861]
Abstract
Dagslys er en viktig faktor for menneskers helse og velvære, spesielt i læringsmiljøer, da detforbedrer elevenes konsentrasjon og ytelse (Heschong, Wright & Okura, 2002).Miljøsertifiseringer som BREEAM-NOR setter strenge krav til dagslysforhold, og denneoppgaven har som mål å belyse hvordan slike krav kan påvirke utformingen avundervisningsbygg.Masteroppgaven besvarer problemstillingen om miljøsertifisering bidrar til å forbedredagslysforhold i undervisningsbygg. Ved bruk av kvantitativ metode ble resultater innhentetfor et representativt utvalg bestående av syv rom fra case-prosjektet Haraldsvangungdomsskole og flerbrukshall som ferdigstilles i 2025. Case-studien inkluderer en detaljertbeskrivelse av rommene, valgt ut basert på de største utfordringene knyttet til dagslys.Modellen er bygget opp i programmet Rhino 3D ved hjelp av tegningsunderlag frabyggesaken. Videre er rommene simulert for dagslysfaktor, dagslysautonomi og blending, iClimate Studio. Beregningsforutsetninger for simuleringene er lagt ved i Vedlegg Bberegningsforutsetninger. En fremgangsmåte bestående av 5 forbedringstiltak ble laget iforkant av simuleringsarbeidet. Det er totalt utført 146 simuleringer hvor noen eller alletiltakene er utført for de ulike rommene, basert på oppnåelse av sertifiseringskrav.Målet med oppgaven har vært å belyse utfordringer og muligheter tilknyttet miljøsertifiseringav dagslys. Forbedringstiltakene er utarbeidet etter grundig litteraturstudie og har hatt fokuspå å øke lysmengder mest mulig uten unødig økning av glassareal. Basert på funn iresultatene er det sammenstilt en prioriteringsliste over tiltakene som er utført, rangert ettereffektivitet i kapittel 6.2.7. Listen kan fungere som et hjelpemiddel i dagslysprosjektering avfremtidige prosjekter.Heving av vindushøyde er det tiltaket som gir størst forbedring av dagslysforholdene uten åøke glassarealet. Faktorer som har hatt stor påvirkning, men som ikke kunne endres, erformfaktor på rom, himmelretning og avskjerming av horisont.Ikke alle rom oppfylte kravene i BREEAM-NOR, men fra resultatene er det dokumentert atarbeidet med å oppnå miljøsertifisering har bidratt til bedre dagslysforhold i case-prosjektetsammenlignet med utgangspunktet. Denne forbedringen har likevel medført en ulempe i formav økt sannsynlighet for blending i seks av syv rom. Dette viser at arbeidet er komplekst, ogdet kan ikke konkluderes ensidig med at dagslysforholdene er bedre i rom som har oppnåddmiljøsertifisering. Det er et todelt svar på problemstillingen, da definisjonen av hva somutgjør gode dagslysforhold er avgjørende Daylight is an important factor for human health and well-being, especially in educationalenvironments, as it enhances students' concentration and performance(Heschong, Wright &Okura, 2002). Environmental certifications like BREEAM-NOR impose stringentrequirements for daylight conditions, and this task aims to explore how such requirements caninfluence the design of educational buildings.The thesis addresses whether environmental certification contributes to improving daylightconditions in educational buildings. Using a quantitative approach, results were gathered for arepresentative sample consisting of seven rooms from the case project: Haraldsvang middleschool and sports arena, which is scheduled for completion in 2025. The case study includes adetailed description of the rooms which were selected based on a worst-case assumption fordaylighting conditions.The model was constructed in Rhino 3D using construction drawings submitted to themunicipal building department. Further on, the rooms were assessed for daylight factor,daylight autonomy, and glare in Climate Studio. Simulation conditions are detailed inAppendix B. A set of five improvement measures was developed prior to the simulation work.A total of 146 simulation results were conducted with varying combinations of these measuresacross different rooms, based on achievement of the certification criteria.The goal of the study was to highlight challenges and opportunities associated withenvironmental certification for daylight. Improving measures were created following acomprehensive literature review, focusing on maximizing daylight availability withoutunnecessarily increasing the glazing area. Based on findings, a prioritized list of implementedmeasures ranked by effectiveness was compiled in chapter 6.2.7. This list can serve as a toolfor daylight design in future projects.Raising window height emerged as the measure yielding the greatest enhancement of daylightavailability without increasing the glazing area. Factors such as room geometry, orientation,and high obstruction angles had significant impacts but were immutable.Not all rooms managed to meet the BREEAM-NOR criteria; however, the results documentthat the efforts to achieve environmental certification, have led to improved daylightavailability in the case project compared to the original conditions. Nevertheless, thisimprovement has introduced a downside in the form of increased glare probability in six outof seven rooms. This underscores the complexity of the task, and it cannot be conclusivelystated that daylight conditions are universally improved in rooms that achieve environmentalcertification. The issue is two-sided, as the definition of what constitutes good daylightconditions is pivotal.