Differansekontrakter i havvindsektoren: økonomisk påvirkning på investor og offentlige myndigheter
Abstract
Havvind er en fornybar energikilde med et stort potensial, og i Norge har regjeringen gått inn for en storsatsning, der havvindauksjonen på Sørlige Nordsjø II markerer startskuddet. Utbygging av havvind er derimot ikke konkurransedyktig til markedspriser sett fra en investors ståsted, og det er derfor nødvendig med finansielle støtteordninger fra myndighetene for å fremme utbyggingen. For første fase av Sørlige Nordsjø II har regjeringen gått inn for en tosidig differansekontrakt. Gjennom en differansekontrakt blir investor sikret en kraftpris, noe som reduserer risikoen forbundet med utbygging. Differansekontrakter er mye brukt i resten av Europa, men ulik utforming påvirker både investor og myndighetene i landene.
I denne studien blir det undersøkt hvordan ulik utforming av differansekontrakter kan påvirke lønnsomheten til investor, samt myndighetens utbetalinger. Storbritannia og Norge blir brukt som utgangspunkt, og det er valgt å undersøke tre av forskjellene i de to differansekontraktene nærmere. Det innebærer å undersøke referanseprisutforming, minsteprisinnføring, samt støttetak kontra en reservasjonspris. Investors lønnsomhet og myndighetenes utbetalinger vurderes i tre kraftprisscenarioer: lav, basis og høy. Nåverdimetoden og forutsetninger knyttet til Sørlige Nordsjø II legges til grunn i lønnsomhetsberegningene.
Resultatene viser at ulik referanseprisutforming kun utgjør en forskjell på investors lønnsomhet og myndighetenes utbetalinger i lavprisscenarioet. Videre blir det vist at å innføre en minstepris på fem øre per kWh i den norske modellen påvirker investors lønnsomheten og utbetalingene i alle prisscenarioer, og påvirkningen er spesielt stor lavprisscenarioet. Til slutt blir det vist at et støttetak og en reservasjonspris påvirker investors netto nåverdi, og myndighetenes utbetalinger i stor grad. Gitt forutsetningene i denne studien, viser analysene at under lav- og basisprisscenarioet vil ikke prosjektet Sørlige Nordsjø II oppnå en netto nåverdi større enn null med et støttetak på 23 milliarder kroner. Auksjonsutfallet kan likevel forklares gjennom realopsjonslogikk, da det å sikre seg kontrakten kan ha en alternativverdi for investor som den tradisjonelle beslutningsregelen knyttet til nåverdimetoden ikke hensyntar.
Regjeringens havvindambisjoner vil være et viktig bidrag til den enorme havvindkapasiteten som verden i dag trenger for å realisere vedtatte klimamål, men for å realisere ambisjonene er det nødvendig med støtteordninger som fremmer utbygging. Gjennom studien blir det tydelig at en differansekontrakt håndterer risiko mellom stat og investor. Ved å videre undersøke og tallfeste hvordan begrensinger i en differansekontrakt påvirker investor og myndigheter, kan utformingen av differansekontrakter kanskje forbedres, og havvindkapasiteten som verden sårt trenger styrkes. Offshore wind has a great potential, and in Norway, the government has embarked on major initiative with the offshore wind auction in the Southern North Sea II making the starting point. However, the development of offshore wind is not competitive at market prices from an investor ́s perspective and therefore financial support schemes from the authorities are necessary to promote development. For the first phase of Southern North Sea II, the government has opted for a two-way contract for difference (CfD). Through a CfD, the investor has guaranteed a power price, which reduces the risk associated with development. CfDs are widely used in the rest of Europe, but different designs affect both the investor and the authorities in the countries.
This study examines how the different design of CfDs can affect the profitability of the investor, as well as the government ́s payouts. The UK and Norway are used as a starting point, and three of the differences in the two CfD schemes are chosen for further examination. This involves examining the design of the reference price, the introduction of a minimum price, and a support cap versus a reservation price. The profitability of the investor and the government ́s payouts are assessed in three power price scenarios: low basic and high. The net present value method and assumptions related to the Southern North Sea II, are used as a basis for the profitability calculations.
The results show that different designs of the reference price only make a difference to profitability of the investor and the government ́s payouts in the low-price scenario. Furthermore, it is shown that introducing a minimum price of five cents per kWh in the Norwegian model affects the profitability of the investor and the payouts in all price scenarios, and the impact is especially large in the low-price scenario. Finally, it is shown that a support cap and the reservation price greatly affect the net present value of the investor and the government ́s payouts. Given the assumptions in this study, the analyses show that under the low- and basic-price scenario, the Southern North Sea II project will not achieve a net present value greater than or equal to zero with a support cap of 23 billion kroner. The auction outcome can still be explained through real option logic, as securing the contract may have an alternative value for the investor that the traditional decision rule related to the net present value methos does not consider.
The government ́s offshore wind ambitions will be an important contribution to the enormous offshore wind capacity that the world currently needs to realize agreed climate goals, but in order to realize the ambitions, support schemes that promote development are necessary. Through this study, it becomes clear that a contract for difference handles risk between the state and the investor. By further examining and quantifying how limitations in a CfD affect investor and authorities, the design of CfDs could be improved, and the offshore wind capacity that the world sorely needs strengthened.