• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Landscape and Society (LandSam)
  • Master’s theses (LandSam)
  • View Item
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Landscape and Society (LandSam)
  • Master’s theses (LandSam)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utredningstruet: Helhet og metode i norsk landskapsutredning med caseanalyse av E18 Sørøst

Bekkestad, Håkon
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.nmbu:wiseflow:7083314:59113121.pdf (6.138Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3148185
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master’s theses (LandSam) [1461]
Abstract
Motorveier skiller seg ut som en av de største driverne bak endringen av norske landskap i moderne tid, med påvirkning på alt fra visuelle til økologiske sammenhenger. Omfattende landskapsendringer som følge av utviklingen av infrastruktur- og transportnettverk var en nøkkelgrunn til Europarådets landskapskonvensjon, som ble lagt fram i 2001. Konvensjonen markerte et paradigmeskifte for hvordan landskapsbegrepet ble operasjonalisert i planleggingen, og introduserte et landskapsbegrep som har en visjon om å ivareta landskapets helhet. I dag behandles disse hensynene til landskap gjennom konsekvensutredning, som praktiseres innenfor etablerte metodetradisjoner.

Oppgaven bygger på konvensjonens visjon om helhet og utforsker om etablert metodikk for landskapsutredning av veiprosjekter er egnet til å formidle landskapets helhet. Inspirert av landskapskonvensjonens forståelse knytter oppgaven helhet til oppfatning gjennom den pastorale billedtradisjonen, til samspill gjennom holistisk idétradisjon og tverrfaglig kunnskapsintegrasjon, samt til dynamikk som reflekterer temporære, romlige og prosessuelle aspekter ved landskapet. Analysen utføres som en komparativ dokument- og innholdsanalyse av veiprosjektet E18 Sørøst, og følger planleggingsperioden fra 2007 til 2024 gjennom konseptvalgutredningen av E18 Langangen – Grimstad, kommunedelplanen for E18 Dørdal - Grimstad og detaljreguleringsplanen for E18 Tvedestrand - Bamble.

Resultatene indikerer at formidlingen av landskapets helhet forhindres av en metodologi som bygger opp under sektortenkning og en dekonstruert formidling av landskap. Landskapets helhet ivaretas i stor grad som visuell oppfatning gjennom den pastorale billedtradisjonen. Funnene viser også at metodetradisjonen er i stadig utvikling, noe som bidrar til å øke tverrfaglighet som del av utredningsprosessen. Analysen viser også hvordan nyskapende verktøy basert på landskapets helhet kan forbedre formidlingen av helhetlig landskapstenkning i landskapsutredning av veiprosjekter.
 
Highways have been a major driver of transformation of Norwegian landscapes in modern times, impacting everything from visual to ecological connections. Extensive landscape changes resulting from the development of infrastructure and transportation networks were a key catalyst for the European Landscape Convention, presented in 2001. The convention marked a paradigm shift in how the concept of landscape was operationalized in planning, introducing a vision aimed at preserving the aspect of a holistic landscape. Today, these considerations are addressed through impact assessments, which are practiced through established methodological traditions.

The thesis builds upon the convention's vision that landscape forms a whole and explores whether this is conveyed through established methodologies used for landscape assessment of road projects. Inspired by the convention's understanding, the thesis links landscape to perception through the pastoral pictorial tradition, to interaction through holistic and interdisciplinary principles, and to dynamics reflecting temporal, spatial, and processual aspects of the landscape. The analysis is conducted as a comparative document- and content analysis of the E18 Southeast highway project, tracking the planning period from 2007 to 2024 through the conceptual study for E18 Langangen – Grimstad, the municipal plan for E18 Dørdal - Grimstad, and the detailed zoning plan for E18 Tvedestrand - Bamble.

The results indicate that the communication of landscape as a holistic entity is constrained by methodology that reinforces sectoral thinking and a deconstructed portrayal of landscape. Landscape is largely preserved as a visual perception through the pastoral pictorial tradition. The findings also show that the methodology of landscape assessment is constantly evolving, which contributes to an increase in interdisciplinary involvement in the assessment process. Lastly, the analysis demonstrates how innovative tools based on a holistic landscape approach can enhance the communication of landscape as a whole within landscape assessment of road development.
 
Publisher
Norwegian University of Life Sciences

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit