dc.contributor.advisor | Øystein Dahl | |
dc.contributor.author | Hansen, Andreas Ringlund | |
dc.date.accessioned | 2024-08-23T16:31:58Z | |
dc.date.available | 2024-08-23T16:31:58Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.nmbu:wiseflow:7111458:59124778 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3148093 | |
dc.description.abstract | Activity-Based Costing (ABC) er et styringsverktøy som fordeler kostnader til kunder og produkter
basert på hvor mye de krever av bedriftens ressurser. Med ABC må transaksjonstunge
kunder/produkter bære en større andel av kostnadene sammenliknet med tradisjonelle
metoder.
Formålet med denne studien er å kartlegge årsaker til hvorfor ABC ikke er mer utbredt. Ved
hjelp av et kvantitativt forskningsdesign ble det gjennomført en undersøkelse for å identifisere
barrierer blant norske bedrifter. Spørreskjemaet mottok 161 svar, hvorav 59 ble betraktet som
irrelevante da respondentene ikke hadde noen form for kjennskap til ABC.
81 av respondentene ble klassifisert som ikke-brukere av ABC, blant disse hadde 14 erfaring
med ABC fra tidligere arbeidsforhold. Blant ikke-brukere er mangel på kunnskap og bruk av
andre metoder de mest fremtredende årsakene til at ABC ikke blir benyttet. Dette forsterkes
gjennom scoringen i Likert-skala matriser, som også fremhever manglende kunnskap internt
og bruk av andre metoder som de primære årsakene.
Av de resterende respondentene var 21 brukere av ABC. Hovedmotivasjonen for å benytte sef
av ABC lønnsomhet og bedre kostnadskontroll. ABC-analysene blir primært gjennomført av
interne aktører, noe som fremhever viktigheten av kunnskap om metoden for at ABC skal bli
brukt.
Kji-kvadrat og Fisher's eksakte test ble brukt for å se om det er en forskjell mellom bedrifter
som bruker og ikke bruker ABC. Resultatet viser at bedriftsstørrelse er den eneste faktoren
som har signifikant forskjell. Kostnadsstruktur, konkurranseintensitet og bransje ga ikke
signifikante forskjeller | |
dc.description.abstract | Activity-Based Costing (ABC) is a management tool that allocates costs to customers and
products based on how much they demand of the company's resources. With ABC,
transaction-heavy customers/products bear a larger share of the costs compared to traditional
methods.
The purpose of this study is to identify reasons why ABC is not more widespread. Using a
quantitative research design, a survey was conducted to identify barriers among Norwegian
companies. The questionnaire received 161 responses, of which 59 were considered irrelevant
as the respondents had no knowledge of ABC.
81 of the respondents were classified as non-users of ABC, among these, 14 had experience
with ABC from previous employment. Among non-users, lack of knowledge and use of other
methods are the most prominent reasons why ABC is not used. This is strengthened through
the scoring in Likert-scale tables, which also highlight lack of internal knowledge and use of
other methods as the primary reasons.
Of the remaining respondents, 21 were users of ABC. The main motivation for using ABC
was profitability and better cost control. ABC analyses are primarily conducted by internal
actors, highlighting the importance of knowledge about the method for ABC to be used.
Chi-square and Fisher's exact test were used to see if there is a difference between companies
that use and do not use ABC. The result shows that company size is the only factor that has a
significant difference. Cost structure, competition intensity, and industry did not provide
significant differences. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Norwegian University of Life Sciences | |
dc.title | Hvorfor er ikke Activity-Based Costing mer utbredt? En kvantitativ studie av norske bedrifter | |
dc.type | Master thesis | |