Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØystein Dahl
dc.contributor.authorHansen, Andreas Ringlund
dc.date.accessioned2024-08-23T16:31:58Z
dc.date.available2024-08-23T16:31:58Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:7111458:59124778
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3148093
dc.description.abstractActivity-Based Costing (ABC) er et styringsverktøy som fordeler kostnader til kunder og produkter basert på hvor mye de krever av bedriftens ressurser. Med ABC må transaksjonstunge kunder/produkter bære en større andel av kostnadene sammenliknet med tradisjonelle metoder. Formålet med denne studien er å kartlegge årsaker til hvorfor ABC ikke er mer utbredt. Ved hjelp av et kvantitativt forskningsdesign ble det gjennomført en undersøkelse for å identifisere barrierer blant norske bedrifter. Spørreskjemaet mottok 161 svar, hvorav 59 ble betraktet som irrelevante da respondentene ikke hadde noen form for kjennskap til ABC. 81 av respondentene ble klassifisert som ikke-brukere av ABC, blant disse hadde 14 erfaring med ABC fra tidligere arbeidsforhold. Blant ikke-brukere er mangel på kunnskap og bruk av andre metoder de mest fremtredende årsakene til at ABC ikke blir benyttet. Dette forsterkes gjennom scoringen i Likert-skala matriser, som også fremhever manglende kunnskap internt og bruk av andre metoder som de primære årsakene. Av de resterende respondentene var 21 brukere av ABC. Hovedmotivasjonen for å benytte sef av ABC lønnsomhet og bedre kostnadskontroll. ABC-analysene blir primært gjennomført av interne aktører, noe som fremhever viktigheten av kunnskap om metoden for at ABC skal bli brukt. Kji-kvadrat og Fisher's eksakte test ble brukt for å se om det er en forskjell mellom bedrifter som bruker og ikke bruker ABC. Resultatet viser at bedriftsstørrelse er den eneste faktoren som har signifikant forskjell. Kostnadsstruktur, konkurranseintensitet og bransje ga ikke signifikante forskjeller
dc.description.abstractActivity-Based Costing (ABC) is a management tool that allocates costs to customers and products based on how much they demand of the company's resources. With ABC, transaction-heavy customers/products bear a larger share of the costs compared to traditional methods. The purpose of this study is to identify reasons why ABC is not more widespread. Using a quantitative research design, a survey was conducted to identify barriers among Norwegian companies. The questionnaire received 161 responses, of which 59 were considered irrelevant as the respondents had no knowledge of ABC. 81 of the respondents were classified as non-users of ABC, among these, 14 had experience with ABC from previous employment. Among non-users, lack of knowledge and use of other methods are the most prominent reasons why ABC is not used. This is strengthened through the scoring in Likert-scale tables, which also highlight lack of internal knowledge and use of other methods as the primary reasons. Of the remaining respondents, 21 were users of ABC. The main motivation for using ABC was profitability and better cost control. ABC analyses are primarily conducted by internal actors, highlighting the importance of knowledge about the method for ABC to be used. Chi-square and Fisher's exact test were used to see if there is a difference between companies that use and do not use ABC. The result shows that company size is the only factor that has a significant difference. Cost structure, competition intensity, and industry did not provide significant differences.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleHvorfor er ikke Activity-Based Costing mer utbredt? En kvantitativ studie av norske bedrifter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel