Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCharlotta Levay
dc.contributor.authorFrantzen, Emiline
dc.contributor.authorSlang, Marthe Eline
dc.date.accessioned2024-08-23T16:31:38Z
dc.date.available2024-08-23T16:31:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:7111458:59124740
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3148078
dc.description.abstractEtter Covid-19-pandemien i 2020 har hjemmekontor, hybride arbeidsmodeller og fjernledelse blitt en integrert del av arbeidshverdagen til mange. Flere har erfart at det er effektivt å jobbe hjemmefra, og det har nærmest blitt et krav fra de ansatte å ha denne fleksibiliteten. Vår antakelse er at disse endringene i arbeidsformer også påvirker ledelse. Hensikten med studien er å bidra til en dypere forståelse av ledelse i dagens arbeidsliv. Derfor utforsker vi følgende problemstilling: Hva innebærer det å lede i den nye normalen? For å kunne besvare studiens problemstilling har vi valgt en kvalitativ tilnærming. For å innhente relevant datamateriale har vi gjennomført ni semi-strukturerte intervjuer med norske ledere. Informantene er valgt ut etter visse kriterier, blant annet at de har personalansvar og var ledere under pandemien og er fremdeles ledere i dag. Ifølge våre funn kan dagens situasjon i arbeidslivet karakteriseres som en ny normal, med nye og mer fleksible arbeidsformer. Det praktiseres ulik grad av hjemmekontor, og det strebes etter å finne et optimalt nivå av fleksibilitet. Dette påvirker ledelse på flere områder, og det ser også ut til å påvirke organisasjonskultur og tillit mellom leder og ansatt. Lederne på arbeidsplasser som praktiserer mye hjemmekontor opplever større endringer i organisasjonskultur enn de som har mindre hjemmekontor, grunnet mindre sosialt samvær på arbeidsplassen. Vi finner også at jo mer hjemmekontor, desto viktigere opplever lederne det er med tillit. Ledere opplever at de må balansere en fysisk og digital hverdag som byr på flere utfordringer som å følge opp de ansatte og vite hvordan de har det på hjemmekontor. Som en konsekvens må ledere være åpne for endringer og sørge for mer tilpasninger for de ansatte og bedriften. Gjennom disse funnene bidrar studien til en voksende litteratur om de nye arbeidsformene som har oppstått fra pandemien, og hvordan dette påvirker ledelse.
dc.description.abstractAfter the Covid-19 pandemic in 2020, home offices, hybrid work models, and remote leadership have become an essential part of many people's work life. Many find working from home effective, and it has almost become a requirement from employees to have this flexibility. Our assumption is that these changes in work modes also affect leadership. The purpose of this study is to contribute to a deeper understanding of leadership in today's working life. Hence, we explore the following research question: What does it mean to lead in the new normal? To answer the study's research question, we take a qualitative approach. To collect relevant data, we conducted nine semi-structured interviews with formal leaders in Norway. All were leaders with personnel responsibilities during the pandemic and at the time of the interviews. According to our findings, today's situation in working life can be characterized as a new normal, with new and more flexible work forms. Various levels of home office are practiced, and organisations seek to find an optimal level of flexibility. This affects leadership in several areas, and it also seems to affect organizational culture and trust between leader and employee. Leaders in workplaces that practice a lot of remote work experience greater changes in organizational culture than those with less remote work, due to reduced social interaction in the workplace. We also find that the more remote work, the more important leaders perceive trust to be. Leaders experience that they need to balance physical and digital everyday life, which presents several challenges such as following up with employees and knowing how they are doing at their home office. As a consequence, leaders must be open to changes and ensure that employees and the companies adapt. Through these findings, the thesis contributes to a growing literature on the new work forms that have emerged from the pandemic, and how this affects leadership.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleLedelse i «den nye normalen» Norske lederes erfaringer med arbeidsformene etter Covid-19- pandemien
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel