Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAnders Lunnan
dc.contributor.authorSkuland, Sofie
dc.contributor.authorMaltun, Ida Hansen
dc.contributor.authorBernstein, Hannah Elise
dc.date.accessioned2024-08-23T16:31:26Z
dc.date.available2024-08-23T16:31:26Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:7111458:59124706
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3148069
dc.description.abstractBakgrunn: Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) inngikk i 2019 en utviklingsavtale med Kunnskapsdepartementet for å styrke sin rolle som bærekraftsuniversitet. I sin strategi mot 2030 vektlegger NMBU at alle studenter skal ha mulighet til å tilegne seg forståelse for globale bærekraftsutfordringer som klimaendringer, ressursknapphet og økende sosiale ulikheter, og utvikle kompetanse for å kunne bidra med bærekraftig utvikling. Involvering av studenter i bærekraftsarbeidet på NMBU er uttrykt som et eksisterende problem, som fører til tap av verdifulle ressurser for universitetet. Derfor er det sentralt å undersøke hvordan NMBU kan inkludere studentene i større grad. Hensikt: Hensikten med studien er å undersøke hvordan NMBU kan fremme bærekraftig utvikling og styrke sin rolle som bærekraftsuniversitet ved å øke studentinvolveringen. Dette gjøres ved å anvende studiens unike innovasjonsmetode for å svare på hovedproblemstillingen som er: Hvordan kan NMBU legge til rette for økt studentinvolvering for å styrke bærekraftsarbeidet og fremme bærekraftig utvikling på universitetet? Metode: Studien benytter aksjonsforskning som tilnærming. Videre er det utviklet en unik innovasjonsmetode som kombinerer et flerinteressentperspektiv til Design Thinking med andre innovasjonsverktøy. Det er gjennomført en fullverdig Design Thinking-prosess med ulike former for datainnsamling i hver fase, inkludert dybdeintervjuer, verdikartlegging, Kreativ Plattform og testing av prototyper. De ulike interessentene i aksjonsforskningen er fordelt i de fire interessentgruppene: studenter, ansatte ved NMBU, Bærekraftshuben og eksterne aktører. Funn og implikasjoner: Funnene indikerer at studiens innovasjonsmetode var hensiktsmessig for å utvikle potensielle løsninger for økt studentinvolvering på NMBU. Kommunikasjon, tverrfaglig samarbeid og navigering i byråkratiet ble identifisert som sentrale barrierer knyttet til studentdrevene bærekraftsinitiativer. Likevel er en god mulighet å involvere studentene i større grad da de er verdifulle ressurser som besitter viktig kompetanse. Studiens innovasjonsmetode resulterte i utviklingen av to prototyper for studentdrevne bærekraftsinitiativer som retter seg mot å overkomme barrierene som inkluderte tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon. Dette demonstrerer at innovasjonsmetoden kan være et effektivt verktøy for å adressere barrierene og utnytte mulighetene, og dermed bidra til å akselerere bærekraftsarbeidet, fremme bærekraftig utvikling og styrke universitetets posisjon som bærekraftsuniversitet.
dc.description.abstractBackground: In 2019, the Norwegian University of Life Sciences (NMBU) entered into a development agreement with the Ministry of Education and Research to enhance its role as a sustainability focused university. In its strategy towards 2030, NMBU emphasizes that all students should have the opportunity to acquire an understanding of global sustainability challenges such as climate change, resource scarcity, and increasing social inequalities, and develop competence to contribute to sustainable development. The lack of student involvement in sustainability efforts at NMBU has been identified as an existing issue, resulting in the loss of valuable resources for the university. Therefore, it is essential to explore how NMBU can involve students to a greater extent. Purpose: The purpose of this study is to examine how NMBU can promote sustainable development and strengthen its role as a sustainability-focused university by increasing student involvement. This is achieved by employing the study's unique innovation methodology to address the central/main research question: How can NMBU facilitate increased student involvement to enhance sustainability efforts and promote sustainable development at the university? Method: The study uses action research as its approach. Furthermore, a unique innovation method has been developed, combining a multi-stakeholder perspective with Design Thinking and other innovation tools. A comprehensive Design Thinking process has been conducted with various forms of data collection in each phase, including in-depth interviews, value mapping, Creative Platform, and prototype testing. The different stakeholders in the action research are divided into four groups: students, NMBU staff, the Sustainability Hub, and external actors. Findings and implications: The findings indicate that the study's innovation method was suitable for developing potential solutions to increase student involvement at NMBU. Communication, interdisciplinary collaboration, and navigating bureaucracy were identified as key barriers associated with student-driven sustainability initiatives. However, a promising opportunity lies in further engaging students as they are valuable resources possessing essential expertise. The study's innovation method resulted in the development of two prototypes for student-driven sustainability initiatives aimed at overcoming barriers, including interdisciplinary collaboration and communication. This demonstrates that the innovation method can be an effective tool for addressing barriers and leveraging opportunities, thereby accelerating sustainability efforts, promoting sustainable development, and strengthening the university's position as a sustainability-focused institution.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleStudentinvolvering for bærekraftig utvikling - En aksjonsstudie ved NMBU
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel