Show simple item record

dc.contributor.advisorNils Magne Killingberg
dc.contributor.advisorElin Kubberød
dc.contributor.authorLangebraaten, Ane
dc.contributor.authorWestberg, Sigval Mauseth
dc.date.accessioned2024-08-23T16:31:25Z
dc.date.available2024-08-23T16:31:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:7111458:59124714
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3148068
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunnen Det stadig økende fokuset på entreprenørskapsutdanning i samfunnet kan tilskrives behovet for økonomisk vekst og jobbskaping, og beslutningstakere ser på utviklingen av entreprenørielle ferdigheter som avgjørende for å styrke innovasjonskulturen (Kubberød et al., 2018). Selv om entreprenørskapsutdanningen har et stort fokus på å starte egen virksomhet, ender mange kandidater fra entreprenørskapsutdanningene med å arbeide i etablerte bedrifter. Det er få empiriske studier som har undersøkt hvordan entreprenørskapsutdanning forbereder studenter for arbeidslivet eller hvordan de bruker sine ferdigheter i etablerte organisasjoner (Killingberg et al., 2023). Formålet Formålet med denne studien er å studere entreprenørskapskandidater i arbeidslivet og dermed bidra til ny kunnskap om hvordan kandidatene bruker sin entreprenørielle kompetanse og tankesett i arbeidslivet. Studien ser nærmere på hvordan kandidatene skaper muligheter og hvordan arbeidskonteksten påvirker deres mestringstro. Med bakgrunn i et teoretiske rammeverk knyttet til entreprenøriell kompetanse og tankesett, i tillegg til teori om mestringstro forsøker vi å svare på følgende problemstilling: Hvordan påvirker arbeidskonteksten kandidatenes mestringstro relatert til entreprenøriell kompetanse og entreprenørielt tankesett? Metode Vi har gjennomført en kvalitativ studie med fenomenologisk tilnærming gjennom 11 dybdeintervjuer av alumner fra entreprenørskaps- og innovasjonsmasteren ved NMBU. Alumnene jobber i etablerte selskaper i stillinger hvor entreprenørskapskompetanse er relevant. Dataene ble analysert gjennom bruk av Gioia et al. (2013) sitt analyseverktøy. Funn og implikasjoner Funnene i vår masteroppgaven viser at kandidater med entreprenørskapsutdanning fra NMBU effektivt utnytter sin entreprenørielle kompetanse og tankesett for å skape verdier i arbeidslivet. Kandidatene må allikevel validere sin kompetanse for å få jobbet entreprenørielt, noe de opplever som utfordrende da mye av deres kompetanse er taus, og derfor vanskelig å formidle. Arbeidskonteksten og entreprenørskapsutdanningen har vist seg å være viktig for å styrke kandidatenes mestringstro. For arbeidsgivere signaliserer funnene en oppfordring til å investere i og utnytte den entreprenørielle kompetansen blant de aktuelle kandidatene.
dc.description.abstractAbstract Background The growing emphasis on entrepreneurship education in society can be attributed to the need for economic growth and job creation, with policymakers viewing the development of entrepreneurial skills as crucial to strengthening the culture of innovation (Kubberød et al., 2018). Although entrepreneurship education emphasizes the initiation of one's own business, many graduates from entrepreneurship programs ultimately find themselves employed in established organizations. There is a limited amount of empirical studies investigating how entrepreneurship education prepares students for the workplace or how they apply their skills in established organizations (Killingberg et al., 2023). Purpose The aim of this study is to examine entrepreneurship candidates in the workplace and thereby contribute to new knowledge regarding how these candidates utilize their entrepreneurial skills and mindset in the workplace. The study examines how graduates create opportunities and how the work context influences their self-efficacy. Drawing on a theoretical framework related to entrepreneurial competence and mindset, as well as theories of self-efficacy, we aim to address the following research question: “How does the work context influence candidates' self-efficacy related to entrepreneurial competence and entrepreneurial mindset?” Method We have conducted a qualitative study with a phenomenological approach through 11 in- depth interviews of alumni from NMBU’s entrepreneurship and innovation master's program. The alumni are employed in established companies in positions where entrepreneurial expertise is relevant. The data were analyzed using Gioia et al.'s (2013) analytical framework. Findings and implications The findings in our master's thesis indicate that candidates with entrepreneurship education from NMBU effectively leverage their entrepreneurial competence and mindset to create value in the workplace. However, candidates must validate their competence to engage in entrepreneurial work, which they find challenging as much of their competence is tacit and therefore difficult to articulate. The work context and entrepreneurship education have proven to be important in enhancing candidates' self-efficacy. For employers, the findings signal an encouragement to invest in and leverage the entrepreneurial competence among the relevant candidates.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleEntreprenørskapskandidaten i arbeidslivet - fra validering til verdiskaping. En studie om hvordan kandidater med entreprenørskapsutdanning fra NMBU bruker sin kompetanse og tankesett i etablerte bedrifter.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record