SITRAP årsrapport 2022 : ANERKJENT
Abstract
SITRAP Senter for integrert og transfaglig undervisning i planlegging ble lansert i desember 2018 som et prosjekt med mandat for å utvikle metoder for bedre undervisning og læring. Fra mars 2020 har vi vært organisert som et senter ved fakultetet under Institutt for by- og regionplanlegging som følge av senterleders faglige tilknytning. Arbeidsgruppen har bestått av fagpersoner fra tre av fakultetets institutter I-EIE-JUSS, I-BY-Reg og I-LA. Arbeidsgruppa ble utvidet med tre personer i 2022.
I tillegg har vi hatt to prosjekttilsatte og tre studentassistenter lønnet av SAMBED prosjektet. Til URBAN LAB har det vært rundt 10 studenter engasjert. I forbindelse med SFU søknaden fikk vi tilgang på ressurser fra økonomiavdelingen. Senteret har ellers ikke hatt tilgang til andre administrative ressurser i løpet av året. Det er brukt en del tid på å etablere gode økonomirutiner for driftingen av UL, dette har ennå ikke falt helt på plass.
Grunnet mye arbeid med SFU søknaden har vi ikke prioritert eller hatt ressurser til å gjennomføre Hakket Bedre! eller årskonferanse i 2022. En stor konferanse i regi av SAMBED-prosjektet ble derimot gjennomført i juni, i samarbeid med DogA.
SAMBED prosjektet har hatt midtveisevaluering og er stort sett i rute og går inn i siste år. URBAN Lab er drevet av studentene og har hatt sine utfordringer med rekruttering til arrangementer som ligger i undervisningsåret, men de største utfordringene har vært knyttet til økonomistyring og samarbeid med fakultetsadministrasjon. Rutinene for dette har ennå ikke kommet helt på plass.
SITRAP er indirekte involvert i NFRs prosjektet LandTime og SEVU kurs i prosessledelse. Foreløpig har dette ikke resultert i noen SITRAP produkter, men erfaringer fra SEVU kurset har blitt brukt i SAMBED.
Årsrapporten oppsummerer aktivitetene vi har hatt gående i løpet av 2022, måloppnåelsen og videre oppfølging i 2023. Gjennom arbeidet med søknaden har vi utviklet senterideen vesentlig og kommet et godt stykke videre i arbeidet med å utvikle en fagdidaktikk. Et arbeid som også ville ha hatt stor verdi selv om vi ikke skulle ha lykkes med søknaden denne gangen heller. Anerkjennelsen i form av SFU-tildeling er ennå ikke fullt ut erkjent verdien av.
Senteret ledes av professor Elin Børrud (by-reg). SITRAPs arbeidsgruppe i 2022 har bestått av Marius Grønning (by-reg), Terje Holsen (eie-juss), Ingrid Merete Ødegård (ILA), Ellen Husaas (ILA), Melissa Murphy (by-reg) (til oktober) og Gunnar Ridderstrøm (by-reg), Jin Xue (by-reg), Einar Hegstad (Eie-juss) og Kathrine Omnia Strøm (la).
Andre samarbeidspartnere både internt og eksternt, som har hatt tilknytning gjennom senterets prosjekter i 2022 kommer frem av de ulike prosjektene.
Description
Årsrapport fra SITRAP - Senter for integrert og transfaglig undervisning i planlegging.
Forord av Elin Børrud.
Annual report from SITRAP - Centre for Integrated and Trans-Disciplinary Teaching in Planning.