Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGro Ladegård
dc.contributor.authorZakrisson, Nina Louise
dc.contributor.authorPedersen, Maria Cecilie Dahl
dc.date.accessioned2023-07-15T16:27:27Z
dc.date.available2023-07-15T16:27:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6839595:54592505
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079281
dc.description.abstractSamfunnet stiller i dag høye krav til at offentlige virksomheter bruker deres ressurser på en kostnadseffektiv måte, som speiler samfunnets behov av offentlige tjenester. Den teknologiske omstillingen i samfunnet fører til et behov for nye og forbedrede styringsverktøy som kan effektivisere og forbedre tradisjonell rapportering, og potensielt bidra til ny læring i organisasjoner. I denne case-undersøkelsen ser vi nærmere på hvordan Robotic Process Automation (RPA) kan bidra til å skape læringsprosesser ved økonomiske avvik i Helseetaten. Basert på fem kvalitative intervjuer av nøkkelinformanter, og tidligere publisert teori har vi utarbeidet en egen læringsmodell for bruk av industri 4.0-teknologier. Modellen skal bidra med økt bevissthet til hvilket kunnskapsnivå organisasjonen har i dag, og hvordan kunnskapen om industri 4.0-teknologier bidrar til økt verdiskapning. Læringsmodellen kan også bidra til å bevisstgjøre hvordan virksomheten kan bruke ressurser effektivt ved hjelp av ny teknologi, og bevare kunnskap i virksomheten gjennom overordnede prioriteringer. Våre funn viser at Helseetaten har en etablert læringskultur tilknyttet deres kjernekompetanse, hvilket bidrar til forbedret styring i virksomheten. Selv om organisasjonen har et godt grunnlag for organisatorisk læring, viser våre funn at Helseetaten ikke har nok kunnskap om RPA for at det skal bidra til læring og økt virksomhetsytelse i dag. På bakgrunn av vår undersøkelse konkluderer vi med at RPA-teknologi kan bidra til læring ved økonomiske avvik, og dermed forbedret økonomisk styring. Vi fremhever til slutt områder for videre forskning.
dc.description.abstractSociety today places high demands on the Norwegian public sector to use their resources in a cost-effective manner, which reflects society's needs for public services. The technological development in society leads to a need for new and improved management tools that can enhance and improve traditional reporting, and potentially contribute to new learning in organizations. In this case study, we take a closer look at how Robotic Process Automation (RPA) can contribute to creating learning processes in the event of financial deviations in Oslo Local Authority, Agency for Health. Based on five qualitative interviews of key informants, and previously published theory, we have created our own learning model for the usage of industry 4.0 technologies. The model will contribute to increased awareness of the level of knowledge the organization has today, and how the knowledge of Industry 4.0 technologies contributes to increased value creation. The learning model can also help to raise awareness of how the business can use resources efficiently with the help of new technology and preserve knowledge in the business through overall priorities. Our findings show that the Oslo Local Authority, Agency for Health has an established learning culture linked to their core competence, which contributes to improved management in the business. Although the organization has a good foundation for organizational learning, our findings show that the Oslo Local Authority, Agency for Health does not have enough knowledge about RPA for it to contribute to learning and increased business performance today. On the basis of our investigation, we conclude that RPA technology can contribute to learning in the event of financial deviations, and thus improved financial management. Finally, we highlight areas for further research.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleØkonomiske avvik i Helseetaten: En undersøkende studie om muligheter for læring ved bruk av RPA
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel