Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCharlotta Levay
dc.contributor.authorBorlaug, Regine Fretheim
dc.date.accessioned2023-07-14T16:27:31Z
dc.date.available2023-07-14T16:27:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6839595:54592463
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078970
dc.description.abstractSiden begrepet selvledelse for første gang dukket opp på 1980-tallet har det fått stadig større plass i ledelseslitteraturen. Mange organisasjoner er på veg mot mer organiske og desentraliserte organisasjonsstrukturer, som innebærer at arbeidstakere på alle nivåer i organisasjonen må ta et større ansvar for egne arbeidsoppgaver. Samtidig har tradisjonelle hierarkiske ledelsemetoder i stor grad blitt erstattet av relasjons- og medarbeiderorientert tilnærminger. Med andre ord er det mye som tyder på at deltakende ledelseskonsepter, slik som selvledelse, vil få enda større plass i fremtidens arbeidsliv. En rekke studier og forskning peker på at selvledelse kan bidra til økte prestasjoner og engasjement, men det er i liten grad undersøkt hvilke selvledelsesstrategier som egner seg for kunnskapsarbeidere og hvilke mekanismer som medierer selvledelsesprosessen i kunnskapsorganisasjoner. Dette studiet er vinklet mot kunnskapsarbeidere i eiendomsmeglerbransjen, og problemstillingen er formulert til: Hvordan praktiseres selvledelse hos eiendomsmeglere, og hvordan kan leder legge til rette for effektiv selvledelse? Problemstillingen besvares gjennom analyse av data fra kvalitative intervjuer. Studiet undersøker først og fremst eiendomsmeglernes nåværende forhold til selvledelse, herunder forståelse og bevissthet. Videre rettes fokuset til hva som motiverer dem og hvilke strategier de benytter seg av i arbeidshverdagen, for deretter å evaluere hvor nyttige disse er i møte med utfordringene som blir kommunisert. Funnene mine viser flere anbefalinger for å øke kvaliteten av den enkeltes selvpåvirkning. Dette med bakgrunn i at eiendomsmeglerne opplever stor arbeidsbelastning, stress og utbrenthet. Ledere i eiendomsmeglerforetak kan legge til rette for selvledelsesutvikling ved å fokusere på strategier som hjelper eiendomsmeglerne anpasse arbeidsmengde ut i fra faktisk kapasitet.
dc.description.abstractSince the concept of self-leadership first emerged in the 1980s, it has become increasingly prominent in leadership literature. Modern-day organizations are swiftly transitioning towards a more decentralized and organic structure, necessitating workers at all levels of the organization taking greater accountability in overseeing their own work. Simultaneously, conventional hierarchical leadership methods have predominantly been supplanted by approaches that focus on a dynamic relationship between the leaders and employees. Research indicate that self-leadership methods can contribute to increased performance and work engagement in employees, but however little to no research has been conducted in efforts to establish which self-leadership strategies are best suited to knowledge workers and how such self-leadership processes can be facilitated in knowledge organizations. This study is directed towards knowledge workers in the real estate industry with the following problem statement: How is self-leadership practiced among real estate agents, and how can leaders facilitate effective self-leadership? The research question is answered through an analysis of data collected from qualitative interviews. The study first examines the real estate agents' present day understanding of self-leadership and their level of awareness. Furthermore, the study examines what motivates them and which strategies they use to structure their day-to-day work, then evaluating how effective these strategies are in addressing the challenges they are faced with on a daily basis. Through this study I have found that there are several ways to increase the quality of their individual self-influence, given that they are experiencing work overload, stress and even burnout. Leaders in real estate firms can facilitate self leadership development by focusing on strategies that help the agents adjust their workload to their actual capacity.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleSelvledelse som styringsverktøy - Et innblikk i leder- og medarbeiderperspektiv fra eiendomsmeglerbransjen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel