Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorElin Kubberød
dc.contributor.authorGunnerud, Karoline
dc.contributor.authorLøken, Nora Roel
dc.date.accessioned2023-07-11T16:27:20Z
dc.date.available2023-07-11T16:27:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6839529:54591788
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077699
dc.description.abstractBakgrunn: Fordelingen av risikokapital er skjevfordelt mellom mannlige og kvinnelige entreprenører i Norden, noe som indikerer at bransjen påvirkes av kjønnsbarrierer. Ettersom maskuline attributter blir assosiert med vellykkede entreprenører blir menn ofte favorisert hos investorer. Som konsekvens, blir kvinner fremstilt som underlegne. For å sikre seg kapital, benytter kvinnelige entreprenører seg av kjønnsbaserte strategier for å overkomme barrierene de står ovenfor. Hensikt: Studien undersøker hvilke barrierer og muligheter kvinnelige entreprenører står overfor når det gjelder innhenting av risikokapital investering. I tillegg, hvilke strategier de benytter for å navigere kjønnsbarrierer i det nordiske VC økosystemet. Dermed har vi landet på følgende problemstilling: Hvordan navigerer kvinnelige høy-tech entreprenører prosessen med å innhente risikokapital i Norden? Metode: Datainnsamlingen tar for seg en abduktiv kvalitativ tilnærming, med et fenomenologisk design. Vi gjennomførte semistrukturerte dybdeintervjuer med ti høyteknologiske kvinnelige gründere, som enten er grunnlegger eller medgrunnlegger i selskapet sitt. Funn og implikasjoner: Fremfor å motivere, viser det seg at økt bevissthet rundt kjønnsbarrier heller demotiverer kvinner til å tre inn i en mannsdominert bransje. Derimot, viser studien at kvinnelige entreprenører har mange muligheter og viser at de strategisk bruker sine feminine trekk til å bygge relasjoner med spesifikke mannlige investorer for å få anerkjennelse. Overførbarhet: Studien gir en dypere forståelse av hvilken rolle kjønn har når det gjelder å innhente risikokapital i Norden. I tillegg gir den verdifull innsikt i hvordan en kan minimere kjønnsgapet innenfor risikokapital investeringer og motivere flere kvinner til å bli entreprenører.
dc.description.abstractBackground: There is a skewed VC allocation between men and women entrepreneurs in the Nordics, indicating that gender bias is prevalent within the sector. As masculine attributes are associated with successful entrepreneurs, men tend to be favored among investors. Consequently, women are portrayed as disadvantaged and inferior to their male peers. To obtain funding, women entrepreneurs utilize gendered-related strategies to navigate the barriers they face. Purpose: This study explores potential barriers and opportunities women entrepreneurs encounter that affect their chances of VC investment. Also, what strategies they use to navigate gender bias in the Nordic VC ecosystem. Therefore, the thesis question is: How do female high-tech entrepreneurs navigate the process of obtaining Venture Capital in the Nordic region? Methodology: The empirical data for this study was collected using an abductive qualitative research approach with a phenomenological design. We conducted semi-structured, in-depth interviews with ten high-tech women entrepreneurs acting as the company's founder or co-founder. Findings: Instead of motivating women to pursue entrepreneurship, increased awareness around the gender barriers rather discourages them from navigating the male-dominated industry. Thus, our study reveals that women have many opportunities as entrepreneurs and explore how they raise VC by using their feminine attributes to strategically target specific male investors for recognition. Originality/value: This study deepens the understanding of the gender role in raising venture capital in the Nordic ecosystem. Also, provide valuable insight of how to close the gender gap within venture capital investments that can encourage women to become entrepreneurs.
dc.languageeng
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleBreaking through the glass ceiling - a qualitative study of how women navigate gender bias when raising venture capital in the Nordics
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel