Show simple item record

dc.contributor.advisorJens Bengtsson
dc.contributor.authorHunnestad, Hannah Elizabeth
dc.contributor.authorWinther-Sørensen, Chastine Lully
dc.date.accessioned2023-07-06T16:28:45Z
dc.date.available2023-07-06T16:28:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6839595:54592477
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076798
dc.description.abstractDe siste årene har bankmarkedet vært preget av sterk konkurranse, og det har stadig vokst frem nye aktører. For at bankene skal kunne ha et konkurransefortrinn og være ledende i markedet er det viktig at de har en klar plan for hvordan de skal styre opp mot de målene de har satt seg. For å understreke dette er det viktig at de har en god virksomhetsstyring lagt til grunn. I denne masteroppgaven har vi ønsket å analysere ulike banker sin virksomhetsstyring og vi har derfor kommet frem til følgende problemstilling: Belyse likheter og forskjeller i banker sin strategiske virksomhetsstyring. For å besvare denne problemstillingen har vi gjennomført dybdeintervju med tre norske banker. Banken sin virksomhetsstyring ble undersøkt ved hjelp av temaene: * Bankenes verdier, visjon, mål, strategier og konkurransefortrinn * Planlegging og oppfølging * Styringssystem * Risiko Disse temaene er noen viktige aspekter Hoff (2021) trekker frem i boken sin «Strategisk økonomistyring», som vi også har basert mye av teorien vår på. De empiriske funnene våre og analysen viser at virksomhetsstyring er noe DNB og Sparebanken Vest har fokus på, mens BN bank har mer fokus på medarbeiderinvolvering og kontinuerlig forbedring. Det som viser seg å være hovedskillet når det kommer til bankene sitt virksomhetsstyringssystem er knyttet til banken sin kompleksitet og styringssystem. DNB er den mest komplekse banken, og har opprettet sitt eget styringssystem bestående av en trekant for å få bedre oversikt. Sparebanken Vest har et ønske om å ha en lav kompleksitet og har et fokus rettet mot bank og eiendomsmeglervirksomhet. De har et styringssystem som er mer tilnærmet OKR (Objectives and Key Results). BN bank er den minste banken i studiet vårt og har gått vekk fra et tradisjonelt Top-Down system, og har et fokus på tertialvise handlingsplaner og ukentlige/ daglige oppfølgninger. Vi har også funnet at det er flere likheter mellom de to større bankene (DNB og Sparebanken Vest), i forhold til den mindre banken (BN bank). Dette kan være knyttet til faktorer som at BN bank er mye mindre, og at de har gått vekk fra det tradisjonelle Top-Down systemet.
dc.description.abstractIn the recent years, the banking market has been characterized by stronger competition, and new type of players have emerged. For the banks to have a competitive advantage and be a leader in the market, they need a clear strategy for how they will manage towards the goals they have set themselves. To underline this, they need good business management system as a basis. In this master thesis, we have wanted to analyze the business management of various banks and we have therefore arrived at the following problem: Clarify similarities and differences in banks strategic business management. To answer this issue, we have conducted in-depth interviews with three Norwegian banks. The bank's business management system was evaluated with regards to: * The bank's values, vision, goals, strategies, and competitive advantage * Planning and follow-up * Management system * Risk These themes are important aspects which Hoff (2021) highlights in his book "Strategisk økonomistyring", on which we have based much of our theory. Our empirical findings and the analysis show that DNB and Sparebanken Vest focus on business management systems, while BN bank focuses more on employee involvement and continuous improvement. The main difference when it comes to the banks` business management system is linked to the bank`s complexity and management system. DNB is the largest and most complex bank and has created its own management system consisting of a triangle to get a better overview. Sparebanken Vest has a desire to have a low complexity and has direct focus on baking and estate agency business. They have a management system that is related to OKR (Objectives and Key Results). BN bank is the smallest bank in our study and has moved away from the traditional Top-Down system and has a focus on quarterly action plans and weekly/ daily follow-ups. We have also found that there are more similarities between the two larger banks (DNB and Sparebanken Vest) compared to the smaller bank (BN bank). This may be linked to factors such as the fact that BN bank is much smaller, and that they have moved away from the traditional Top-Down system.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleLikheter og forskjeller i banker sin strategiske virksomhetsstyring
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record