Show simple item record

dc.contributor.advisorJens Bengtsson
dc.contributor.authorBorthen, Benedikte
dc.contributor.authorLeidland, Randi Kathrine
dc.date.accessioned2023-07-06T16:28:11Z
dc.date.available2023-07-06T16:28:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6839595:54592469
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076774
dc.description.abstractI dagens globale samfunn med økende netthandel og behov for levering, har det oppstått problemer knyttet til bærekraftig transport og varelevering. Klimagassutslipp, trafikkbelastning og støy er noen av årsakene, og det har de siste årene vært økende fokus på å effektivisere og redusere klimabelastningen som den økende etterspørselen bringer med seg. På bakgrunn av dette undersøker oppgaven en ny tilnærming til last mile delivery: Crowd Sourced Delivery (CSD). Oppgaven vil studere om denne leveringsmetoden kan være løsningen på problemene, og hvilke faktorer som er viktige. Oppgaven tar for seg et flercasedesign forskningsopplegg, med en cross-case analyse hvor Oslo er område for hovedcasen. Ved hjelp av et slikt design har det vært mulig å overføre data fra andre casestudier. Studien er gjort gjennom en litterær og strategisk analyse basert på rapportene og studiene som ble funnet under det litterære søket. Oppgaven baserer seg i hovedsak på data innhentet fra Transportøkonomisk institutt og øvrige studier som omhandler CSD. Det ble funnet tidligere gjennomførte spørreundersøkelser og felteksperimenter som er blitt vurdert i sammenheng med hvordan CSD kan forventes å foregå i Oslo. Det blir diskutert at det er flere ulike muligheter og styrker ved CSD i Oslo. Studenter utgjør en stor andel av befolkningen, og villigheten til å delta i en CSD-tjeneste er størst i denne gruppen. Det blir konkludert med at CSD er et miljøvennlig alternativ til levering, sammenlignet med å hente pakke selv eller bruke tradisjonell last mile delivery. En svakhet med konseptet er at det er få som kjenner til det, og en trussel til miljøeffekten er at det er en større andel med fossilbiler enn nullutslippskjøretøy. Etter analyse vises det til at CSD er teoretisk positivt å innføre i Oslo, men på bakgrunn av flere manglende variabler må det videre forskning til før man kan konkludere med en realisert tjeneste.
dc.description.abstractIn today's global society with increasing online shopping and the need for delivery, problems have arisen related to sustainable transport and delivery of goods. Greenhouse gas emissions, traffic congestion and noise are some of the reasons, and in recent years there has been an increasing focus on streamlining and reducing the climate impact that the growing demand brings along. Based on these problems, the thesis examines a new approach to the last mile: Crowd Sourced Delivery (CSD). The assignment will study whether this delivery method can be the solution to the problems, and which factors are important. The thesis uses a multi-case design research approach, with a cross-case analysis where Oslo is the main case. With such a design, it has been possible to transfer data from other case studies. The study is done through a literary and strategic analysis based on the reports and studies found during the literary search. The thesis is mainly based on data obtained from the Institute of Transport Economics and other studies related to CSD. Previously conducted surveys and field experiments were found, and considered in relation to how CSD is expected to take place in Oslo. The discussion found that there are many different opportunities and strengths regarding CSD in Oslo. Students make up a large proportion of the population, and the willingness to participate in a CSD service is greatest among this group. It is concluded that CSD is an environmentally friendly alternative to delivery, compared to picking up the package yourself or using traditional last mile delivery. A weakness of the concept is that few people know about it, and a threat to the environmental effect is that there is a greater proportion of fossil-fuel vehicles than zero-emission vehicles. After analysis, it appears that CSD is theoretically positive to introduce in Oslo, but based on several missing variables, further research is needed before one can conclude on a realized service.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleCrowd Sourced Delivery i Oslo - fremtidens løsning på klima- og miljøbelastningen i Last Mile?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record