Show simple item record

dc.contributor.advisorAnders Lunnan
dc.contributor.authorTveit, Rune-Andre
dc.date.accessioned2023-05-04T16:28:05Z
dc.date.available2023-05-04T16:28:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6726360:52487836
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3066265
dc.description.abstractFor å imøtekomme det materielle forbruket til de 8 milliarder menneskene som bor på planeten brukes 100 milliarder tonn ressurser årlig. Mer enn 90% av alle verdens produkter brukes bare én gang (Cercle Economy, 2021; 2022). Dette er på ingen måte bærekraftig eller forsvarlig. Hvis vi ikke klarer å endre måten vi produserer og konsumerer ting på vil gå mot en temperaturøkning som betraktelig høyere enn 1.5°C målet som verdenssamfunnet sluttet enighet rundt under klimatoppmøtet i Paris i 2015. Sirkulær økonomi (SØ) gir rom for en langt mer ressurseffektiv økonomi som både skaper nye arbeidsplasser og forretningsmodeller rundt det å sikre bedre utnyttelse av eksisterende produkter. Denne oppgaven ser spesifikt på hvordan Circular Startups (CSU) i Nederland og Norge tar i bruk forretningsmodellen Product Service Systems (PSS) for å kunne gi produkter forlenget levetid. Denne komparative analysen tar utgangspunkt i tre sirkulære oppstarts bedrifter i Nederland og tre fra Norge for å sammenligne hvilke barrierer disse opplever i å implementere sirkulære forretningsmodeller. Som det fremkommer av sekundærlitteratur og dybdeintervjuer fra utvalgt caser er det flere barrierer som gjør seg gjeldende, selv på tvers av landegrenser. Funnene i denne oppgaven skildrer felles erfaringer og perspektiver knyttet til finansielle barrierer, markedsbarrierer, institusjonelle barrierer, samt barrierer tilknyttet verdikjede. Som du vil se er det ulik grad av barrierer, og ofte så påvirkes de av hverandre. For å løse opp i denne type barrierer kreves flere målrettede tiltak. Dette krever en aktiv stat som kan stimulere næringsliv og gründere til å igangsette sirkulære initiativer slik at tilbud kan både drive og matche og etterspørsel etter sirkulære tjenester og produkter. I tillegg trengs det kompetanseheving på tvers av flere sektorer. Overgang til SØ krever også betydelig kompetanseheving på tvers av flere sektorer. Personer som jobber i banksektoren og andre viktige samfunnsinstitusjoner har behov for dette fordi eksisterende barrierer i stor grad skyldes manglende kunnskap om SØ som følge av at lineært tankegods og lineære økonomiske strukturer har vært gjeldende siden den første industrielle revolusjonen. Derfor tar denne oppgaven utgangspunkt i Nederland hvor 24.5% av økonomien er sirkulær. Til sammenligning har Norge en økonomi som er kun er 2.4% sirkulær. Disse tallene illustrerer at Norge har mye å lære fra Nederland når det gjelder det å legge til rette for SØ. Denne oppgaven innledes med en beskrivelse om SØ og CBMs, men fokuserer hovedsakelig på hvordan seks utvalgte CSUer fra Nederland og Norge opplever konkrete barrierer, og til slutt diskuterer hva som kan gjøres for å overkomme denne type barrierer.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleSirkulære barrierer En komparativ analyse om sirkulære oppstartsbedrifter i Nederland og Norge
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record