Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBergland, Olvar
dc.contributor.advisorKivedal, Bjørnar Karlsen
dc.contributor.authorFange, Kari-Anne
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2022-11-24T13:02:42Z
dc.date.available2022-11-24T13:02:42Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-82-575-1737-3
dc.identifier.issn1894-6402
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3033896
dc.description.abstractThe thesis explores efficiency outcomes following the Norwegian electricity market reform introduced in the early 1990s. Specifically, the thesis investigates efficiency outcomes resulting from the incentive regulation of electricity network companies, the inhererent nature of household consumers and their attitudes to market participation, electricity price development in standard electricity contracts, and the potential for facilitating practices to increase collusive market behavior among retailers. The thesis consists of an extensive introductory chapter that comprises the context and background information to the four empirical studies, data, methods and a summary. Using rich data and sophisticated methods, the thesis brings new evidence to bear on the economics and psychology of household switching behavior of electricity retailers, development in electricity contract prices, and market vehavior among retailers.en_US
dc.description.abstractDenne avhandlingen undersøker og evaluerer reformen innen elektrisitetssektoren som ble innført tidlig på 1990-tallet vurdert fra fire perspektiver: insentivregulering av nettselskap, husholdningskunders aktivitet i sluttbrukermarkedet, prisutviklingen i elektrisitetskontrakter, og markedssvikt som følge av markedsoppførsel som ikke er i tråd med sunn konkurranse. Avhandlingen består av fire artikler samt et introduksjonskapittel som presenterer bakgrunn, data, metode, konklusjon og sammendrag. Artiklene legger til grunn et omfattende datagrunnlag, og benytter avanserte økonometriske metoder for å finne mekanismer og deres empiriske spor som skal besvare spørsmålene som undersøkes. Avhandlingen bidrar til ny innsikt både når det gjelder markedsadferd og prisutvikling.en_US
dc.description.sponsorshipHøgskolen i Østfolden_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.relation.ispartofseriesPhD thesis;2021:66
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectElectricity retailingen_US
dc.titleEssays on the reformed Norwegian electricity retail marketen_US
dc.title.alternativeEssays om det norske sluttbrukermarkedet for elektrisiteten_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal