Show simple item record

dc.contributor.advisorKubberød, Elin
dc.contributor.authorRemen, Bror Vebjørn
dc.date.accessioned2022-11-14T08:52:27Z
dc.date.available2022-11-14T08:52:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3031583
dc.description.abstractBakgrunn: Mediebransjen har en samfunnets aller viktigste roller. Media beskytter demokratiet vårt ved å sikre ytringsfrihet og folks rett til informasjon om viktige hendelser, Dessuten utøver media kritisk dekning av makthaverne. Media kalles for den fjerde statsmakt. Til tross for sin viktige rolle møter mediebransjen i dag flere utfordringer. Digitaliseringen har endret bransjen, norske medier møter internasjonal konkurranse fra nye aktører og brukerne, særlig de unge, forsvinner fra de tradisjonelle mediene. Dette bidrar til å gjøre det utfordrende å generere inntekter til mediebransjen og å sikre seg et lojalt publikum. For å møte disse utfordringene må mediebransjen være innovativ. En måte mediebransjen gjør dette er å oppdrette bedriftsinkubatorer. Det har skjedd en fremvekst av inkubatorer i mediebransjen den siste tiden. Det må derfor undersøkes mer om bruken og effekten av slike bedriftsenheter. Hensikt: Formålet med denne studien er å bidra til mer kunnskap om bruk av bedriftsinkubatorer i mediebransjen, gjennom en casestudie av VG Lab. Dette studiet prøver å forstå hvordan bruk av bedriftsinkubatorer kan påvirke bedriftsentreprenørskap, samt hvordan vi kan forstå entreprenøriell læring i en slik enhet. Metode: Gjennom en kvalitativ studie har jeg gjennomført en casestudie basert på individuelle dybdeintervjuer med seks medarbeidere tilknyttet VG Lab. Funn og implikasjoner: Funnene i studien indikerer at bruk av bedriftsinkubatorer er effektivt for å fremme bedriftsentreprenørskap i mediebransjen. Studien viser videre at for å utvikle og skape nye ideer som kan bli inntektskilder, så må det eksistere få til ingen byråkratiske barrierer som intraprenører må overkomme, de må mye frihet til å ta egne valg og være lite kontroll fra toppledelsen. Funnene i dette studiet viser særlig at et genuint ønske om å være innovative må være forankret i ledelse, slik at de både kan støtte innovasjon som visjon, samt støtte intraprenørenes arbeid. Et aksept hos ledelsen for at intraprenørene kan prøve og feile er essensielt for å bidra til entreprenøriell læring. Videre viser funnene at at eksperimentering er en effektiv måte å skape produkter og tjenester som treffer markedet, samt at man må akseptere prøving og feiling slik at kan lærer og bygger kunnskap.en_US
dc.description.abstractBackground: The media industry has one of society's most important roles. The media protects our democracy by ensuring freedom of speech and securing that people have access to information about important events. In addition, the media exercises critical coverage of those in power. The media is called the fourth state power. Despite its important role, the media industry today faces several challenges. Digitization has changed the industry, Norwegian media face international competition from new players and users, especially young people, disappear from the traditional media. This creates challenges to generate revenue for the media industry and to secure a loyal audience. To face these challenges, the media industry must be innovative. One way the media industry does this is to create business incubators. There has been an emergence of incubators in the media industry recently. More must therefore be investigated about the use and effect of such business units. Purpose: The purpose of this study is to contribute to more knowledge about the use of corporate incubators in the media industry, through a case study by VG Lab. This study tries to understand how the use of corporate incubators can affect corporate entrepreneurship, as well as how we can understand entrepreneurial learning within these. Method: Through a qualitative study, I have conducted a case study based on six individual in-depth interviews with six employees associated with VG Lab, which consists of both intrapreneurs and management. Findings and implications: The findings of the study indicate that the use of corporate incubators are effective in promoting corporate entrepreneurship in the media industry. The study further shows that in order to develop and create new ideas that can become sources of income, there must be no bureaucratic barriers intrapreneurs must overcome and a great deal of freedom to make their own choices and little excessive control from top management. The findings of this study show in particular that a genuine desire to be innovative must be rooted in management, so that they can both support innovation as a vision, as well as support the intrapreneurs' mission. An acceptance that one can try and fail is also essential to contribute to entrepreneurial learning. Furthermore, the findings show that experimentation is an effective way to create products and services that fits the market, and that one must accept trial and error so that one can learn.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleBedriftsentreprenørskap i mediebransjen : en kvalitativ studie av bedriftsinkubatoren VG Laben_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-EIen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal