Aktivitetsbasert kalkulasjon og field service-bransjen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3020229Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1071]
Sammendrag
Field service-bransjen består av selskap som selger eller leaser produkter med serviceavtaler, der service utføres ute hos kunde. Basert på prinsipper fra aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC), er formålet med denne studien å utrede aktiviteter og kalkyler på serviceavtaler til selskap i field service-bransjen. Denne utredningen er gjort for å kunne besvare om selskap i field service-bransjen har en manglende forståelse for sitt totale kostnadsbilde.
I startfasen av undersøkelsen hadde vi en samtale med en konsulent som har utført flere ABC-analyser i field service-bransjen. Denne undersøkelsen er inspirert av funnene fra disse analysene. For å besvare problemstillingen er det brukt en kvalitativ metode for datainnsamling. Det ble gjennomført totalt fem semistrukturerte intervjuer av fem forskjellige field service-selskap.
Denne undersøkelsen avdekker at til tross for selskapenes ruteplanlegging og koordinering, må de fortsatt ut på særskilte nødserviceoppdrag. Slike nødserviceoppdrag gir store kostnader, og vi identifiserer at disse kostnadene øker med avstand og få kunder. Basert på intervjuene som er gjennomført viser selskapene en manglende forståelse for dette. Dette indikerer at field service-selskapene har en manglende forståelse for sitt totale kostnadsbilde.
Resultatene fra denne undersøkelsen kan gi et større innblikk i field service-bransjen. Den kan også bidra til bedre forståelse for aktører i bransjen. Denne studien vil ikke ha nok grunnlag til å generalisere funnene på bransjenivå, men kan være et utgangspunkt for videre forskning. The field service industry consists of companies that sell or lease products with service agreements, where service is performed at the customer site. Based on principles from activity-based costing (ABC), the purpose of this study is to investigate activities and calculations on service agreements to companies in the field service industry. This study has been carried out in order to be able to answer, whether companies in the field service industry have a lack of understanding of their overall cost picture.
In the initial stages of the survey, we had a conversation with a consultant who has performed several ABC-analyses in the field service industry. This study is inspired by the findings of these analyses. To answer the problem, a qualitative method of data collection has been used. A total of five semi-structured interviews were conducted by five different field service companies.
This study reveals that despite the companies' route planning and coordination, they still have to embark on special emergency service assignments. Such emergency service assignments bring great costs, and we identify that these costs increase with distance and few customers. Based on the interviews conducted, the companies show a lack of understanding of this. This indicates that the field service companies have a lack of understanding of their overall cost picture.
The results of this survey can provide a greater insight into the field service industry. It can also contribute to a better understanding of players in the industry. This study will not have enough basis to generalise the findings at the industry level, but it may be a starting point for further research.