Show simple item record

dc.contributor.advisorKorhonen-Sande, Silja Marianna
dc.contributor.authorKasumovic, Amina
dc.contributor.authorØvstedal, Julie
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2022-08-23T12:13:39Z
dc.date.available2022-08-23T12:13:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013091
dc.description.abstractFor å håndtere avfallsproblemet i Europa økte Den europeiske union internasjonale ambisjoner mot sirkulær økonomi. Dette resulterte i at landene fikk behov for ny innsikt, teknologi og kunnskap. I 2016 konkluderte Avfall Norge og Innovasjon Norge med at den norske avfalls- og gjenvinningsbransjen besitter unike kapabiliteter innen avfallshåndtering, som utgjør inntjeningsmuligheter internasjonalt. Til tross for bedriftenes potensial var den internasjonale satsningen begrenset. I dag er situasjonen fortsatt lovende, hvor norske bedrifter omtales som ledende tilbydere av avfallsløsninger verden trenger. Disse bedriftene er primært små eller mellomstore bedrifter avhengig av omgivelsene og bransjen for å internasjonalisere. Basert på potensialet som kan foreligge, vil vi undersøke hvilke tiltak bransjen kan iverksette for å øke bedriftenes motivasjon til å satse internasjonalt, og vi vil besvare følgende problemstilling: Hvordan kan den norske avfalls- og gjenvinningsbransjen påvirke bedriftenes motivasjon til å internasjonalisere? Problemstillingen ble besvart ved å benytte en teoridrevet kvalitativ casestudie. Basert på tidligere forskning, ble det utarbeidet proposisjoner som ble testet på den norske avfalls- og gjenvinningsbransjen. Primærdata ble samlet inn ved 16 dybdeintervjuer med et utvalg av Avfall Norges medlemsbedrifter og tre ekspertintervjuer med Avfall Norge. Sekundærdata ble samlet inn fra medlemsbedriftenes hjemmesider. Resultatene fra studien støtter antakelsen om at det foreligger potensial for bedriftene til å internasjonalisere. Funn viser at de bransjespesifikke faktorene: ressurser, konkurranse, institusjonelle omgivelser og omdømme, kan forenkle bedriftens internasjonaliseringsprosess og ha en innvirkning på motivasjonen til å internasjonalisere. Bransjeorganisasjoner kan påvirke bedriftenes motivasjon ved å iverksette tiltak som direkte eller indirekte påvirker de bransjespesifikke faktorene. Tiltakene utgjør våre anbefalinger til bransjen, og innebærer initiering til kompetanseløft, rekruttering av arbeidskraft, informasjonsdeling, samt tilbud av opplæring og informasjon rettet mot internasjonalisering. Videre kan bransjeorganisasjoner gjennom næringspolitisk arbeid påvirke institusjonene til å fremme bransjens kollektive interesser. Til slutt kan etablering av nettverk og klynger påvirke de bransjespesifikke faktorene indirekte, ved å skape møteplasser for informasjons-, kunnskaps- og erfaringsdeling. Dersom bransjeorganisasjoner følger anbefalingene, kan de tilgjengeliggjøre avanserte ressurser, redusere barrierer og styrke bedriftenes konkurransefortrinn. Bedriftene blir dermed mer egnet til å utnytte potensialet som følgelig kan øke bedriftenes motivasjon til å internasjonalisere.en_US
dc.description.abstractTo address the waste problem in Europe, the European Union increased its international ambitions toward the circular economy. This resulted in the countries needing new insights, technology and knowledge. In 2016, Avfall Norge and Innovation Norway concluded that the Norwegian waste and recycling industry has unique waste management capabilities, representing earning opportunities internationally. However, despite the companies' potential, international investment was limited. Today, the situation is still promising, where Norwegian companies' is described as leaders in offering waste solutions the world needs. These companies are primarily small or medium-sized enterprises, depending on the environment and the industry to internationalize. Based on the potential that may exist, we will examine what measures the industry can implement to increase companies' motivation to pursue opportunities internationally, and we will answer the following research question: How can the Norwegian waste and recycling industry influence companies' motivation to internationalize? A theory-driven qualitative case study was used to answer the research question. Based on previous research, propositions were developed and tested on the Norwegian waste and recycling industry. Primary data was collected through 16 in-depth interviews with a selection of Avfall Norges' member companies and three expert interviews with Avfall Norge. Secondary data was collected from the member companies’ websites. The results from the study support the assumption that there is a potential for companies to internationalize. Findings show that the industry-specific factors: resources, competition, institutional environment, and reputation, can simplify the companies' internationalization process and impact the motivation to internationalize. Industry organizations can influence companies' motivation by implementing measures that directly or indirectly affect the industryspecific factors. The measures make up our recommendations to the industry and involve the initiation of skills development, recruitment of labor, information sharing, and also training offers and information aimed at internationalization. Further through work with business policies', industry organizations can influence the institutions to promote the industries' collective interests. Finally, establishment of networks and clusters can indirectly influence industry-specific factors by creating meeting places for information, knowledge and experience sharing. If the industry associations follow the recommendations, they can make advanced resources available, reduce barriers, and strengthen the companies' competitive advantage, making the companies suitable for exploiting the potential internationally and consequently increasing the companies' internationalization motivation.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleInternasjonalisering av avfalls- og gjenvinningsbransjen : en casestudie av hvordan bransjen kan påvirke private små og mellomstore bedrifters motivasjon til å internasjonalisereen_US
dc.title.alternativeInternationalization of the Norwegian waste and recycling industry : a case study of how the industry can influence private small and medium-sized enterprises’ motivation to internationalizeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-ØAen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal