ABC-metodens effekter : forståelse, tiltak og resultater
Abstract
Bakgrunn: Activity-based costing (heretter ABC), er et styringsverktøy innenfor økonomisk virksomhetsstyring som gir en mer korrekt fremstilling av reell lønnsomhet for kunder, produkter, tjenester og segmenter. Etter at virksomheten har gjennomført en ABC-analyse vil virksomheten ha konkrete tiltak som kan iverksettes for å bedre virksomhetens lønnsomhet. I tillegg vil ledelsen kunne ha en tydeligere, og mer felles forståelse av egen virksomhet. Til tross for fordelene som ABC kan gi er det slik at flesteparten av virksomheter fremdeles utøver tradisjonelle kalkyle- og kostnadssystemer.
Hensikt: Formålet med denne studien er å få et innblikk i virksomheter som har gjort én eller flere ABC-analyser, og hvordan de opplever bruken av dette styringsverktøyet. Hensikten er å undersøke om virksomhetene opplever de fordelene om ABC som litteraturen og forskningen viser til. Studien legger særlig vekt på å finne ut om ABC-analysen bidrar til økt forståelse av egen virksomhet, om virksomheter gjennomfører konkrete tiltak i etterkant av analysen, samt hvilke typer tiltak som gjennomføres. Studien undersøker også hvordan de eventuelle tiltakene påvirker virksomhetens økonomiske resultat.
Metode: For å besvare våre forskningsspørsmål har vi gjennom en deduktiv tilnærming valgt en kvantitativ forskningsmetode med spørreskjema som forskningsstrategi. Spørreskjemaet består av både spørsmål og påstander knyttet til virksomhetenes bruk og opplevelse av ABC. Vi fikk inn totalt 31 besvarelser.
Funn og implikasjoner: Funnene i denne studien indikerer at virksomheter opplever bedre innsikt og forståelse av egen virksomhet på grunn av ABC-analysen. Dette gjelder særlig produkt- og kundelønnsomhet, samt virksomhetens operasjonelle drift. Informasjonen som kommer frem i ABC-analysen blir også benyttet til å gjennomføre konkrete tiltak. Tiltakene er ofte strategiske, og i 57 % av tilfellene rettet mot en forbedring av kundelønnsomhet. Det er kun en svak indikasjon på at gjennomførte tiltak totalt sett har en positiv innvirkning på virksomhetens økonomiske resultater. Det er derimot en sterkere sammenheng med det økonomiske resultatet når vi isolert sett ser på endring av prisstruktur for kunder og prisstrategi for produkter, samt endring av arbeidsprosesser – som også er de områdene respondentene opplevde størst grad av økt forståelse for. Denne studien indikerer at ABC som styringsverktøy kan være nyttig og relevant for virksomheter med en høy andel indirekte kostnader og brede kunde- og produktporteføljer. Background: Activity-based costing (hereafter ABC), is a management tool in managerial that provides a more accurate presentation of profitability for customers, products, services, and segments. After the firm has accomplished an ABC-analysis, the firm will have specific measures that can be conducted to improve the firm’s profitability. In addition, the management will be able to have a better and more collective understanding of their own firm. Despite the benefits that ABC can provide, most companies still practice traditional methods for cost accounting.
Purpose: The purpose of this study is to gain insight in firms that have accomplished one or more ABC-analysis, and how they experience the use of this management tool. The objective is to examine if the firms experience the benefits that literature and research refers to. The study places particular emphasis on finding out whether the ABC-analysis contributes to an increased understanding of the firm’s own corporate governance, whether the companies implement specific measures after the analysis, as well as what types of measures are implemented. The study also examines how the possible measures implemented affects the company’s financial results.
Methodology: To answer our research question we have through a deductive research approach, chosen a quantitative research method with a survey as the research strategy. The survey consists of both questions and statements related to the firm’s use and experience of ABC. We received a total of 31 responses.
Findings and implications: The findings in this study indicate that firms experience better insight and understanding of their own business due to the ABC-analysis. This applies particularly to product- and customer profitability, as well as the firm’s operational business. The information that emerges from the ABC-analysis is also used to conduct specific measures. The measures are often strategic, and in 57 % of the cases aimed at improving customer profitability. It is only a weak indication that the measures implemented have an overall positive impact on the company’s financial results. However, when we isolated look at changes of price structures for customers and price strategies for products, as well as changes in work processes, it is a stronger relation with the firm’s financial results – which are the same areas as the respondents got a better understanding for. This study indicates that ABC as a management tool can be useful and relevant for firms with a high degree of indirect cost, and broad customer- and product portfolios.