Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRosendahl, Knut Einar
dc.contributor.authorJakobsen, Julia Furulund
dc.contributor.authorAmjad, Muiz
dc.coverage.spatialEuropeen_US
dc.date.accessioned2022-06-21T11:23:04Z
dc.date.available2022-06-21T11:23:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2999809
dc.description.abstractThis thesis aims to discuss the potential effects of the implementation of a newly proposed emissions trading system (ETS) for the road transport and building sectors in the European Union, laid forward in the recently proposed legislative document "fit for 55". The EU commission proposes the implementation of this new ETS by 2025, which would operate with the same framework as the existing EU ETS but be separate from it. Implementing a new multinational ETS comes with many questions, where we decided to focus on how this new ETS impacts emissions and carbon pricing in the respective sectors, how EU sectors and non- EU sectors would interact in the new ETS, and finally, based on experience from the existing EU ETS, how overlapping climate policies would impact this new ETS. As such, we created an environmental economical model allowing us to analyse the emissions and carbon pricing of the road transport and building sectors in the EU and in Norway. In order to gain potential answers to our questions we expanded this model across three different scenarios which allowed us to evaluate the outlook for these sectors in the future. The results of our analysis and discussion explains how the new ETS reduces emissions for all sectors as compared to a business-us-usual situation. Furthermore, we deliberate that the EU sectors have a larger influence over the new ETS then the Norwegian sectors, and thus have significant influence on the Norwegian sectors. Finally, we discuss that the overlapping climate policy shifts the balance of emissions between sectors and changes the carbon price in the ETS, and we discuss advantageous and disadvantageous of this.en_US
dc.description.abstractDenne oppgaven har som hensikt å diskutere de potensielle effektene av implementeringen av et nylig foreslått kvotehandelssystem (ETS) for veitransport og byggesektoren i EU, fremlagt i det nylig foreslåtte lovdokumentet "fit for 55". EU-kommisjonen foreslår implementering av nytt ETS innen 2025, som vil fungere med det samme rammeverket som det eksisterende EU ETS, men være atskilt fra det. Implementering av en ny multinasjonal ETS kommer med mange spørsmål, der vi bestemte oss for å fokusere på hvordan det nye ETS påvirker utslipp og karbonprising i de respektive sektorene, hvordan EU-sektorer og ikke-EU-sektorer vil samhandle i det nye ETS, og til slutt, basert på erfaring fra det eksisterende EU ETS, hvordan overlappende klimapolitikk vil påvirke det nye ETS. Dermed har vi laget en miljøøkonomisk modell som vil analysere utslipp og karbonprising av veitransport og byggesektoren i EU og i Norge. For å få mulige svar på spørsmålene våre utvidet vi denne modellen på tvers av tre ulike scenarier for å evaluere utsiktene for sektorene i fremtiden. Resultatene av analysen og diskusjonen viser hvordan nye ETS reduserer utslipp for alle sektorer sammenlignet med en "business-us-usual"-situasjon. Videre fremkommer det at EU-sektorene har større innflytelse over det nye ETS enn de norske, og dermed har stor innflytelse på de norske sektorene. Til slutt følger en diskusjon av hvordan den overlappende klimapolitikken forskyver utslippsbalansen mellom sektorer og endrer karbonprisen i ETS, og vi diskuterer fordeler og ulemper ved dette.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleFit-for-55 : new emission trading system in the EU for buildings and road transport : an environmental economic analysis of implementing the new ETS in both the EU and Norwegian sectorsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-ØAen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal