Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKubberød, Elin
dc.contributor.authorKhalil, Mekarim Azhar
dc.date.accessioned2022-02-02T14:35:26Z
dc.date.available2022-02-02T14:35:26Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2976715
dc.description.abstractBakgrunn: Flere forskere betrakter engleinvestoren som den desidert viktigste bidragsyteren av risikokapital og kompetanse i et selskaps tidligfase. Et sentralt kjennetegn ved engleinvestorer er deres engasjement etter investeringen (post-investment role); ergo deres bidrag som støttespillere og mentorer. I mange tilfeller anses dette bidraget som avgjørende for at nyetablerte virksomheter lykkes. Det har, imidlertid, blitt gjort lite forskning på forholdet mellom engleinvestorer og gründere. I lys av dette er det viktig å undersøke hvordan engleinvestoren bidrar til økt kompetanse hos gründeren, noe som denne oppgaven går i dybden på. Hensikt: Engleinvestorer består som regel av velstående personer med gode forretningserfaringer, som er villige til å tilby sin kapital og kunnskap til gründere. Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan engleinvestorer bidrar til læring hos gründeren. Masteroppgaven ser dermed på hvilke mentorfunksjoner en engleinvestor har, som stimulerer til læring gjennom problemstillingen; Hvordan bidrar engleinvestoren til læring hos gründeren? Metode: I oppgaven tar jeg i bruk entreprenøriell læringsteori og entreprenøriell mentorering som rammeverk for å studere engleinvestorens bidrag til læring. For å besvare problemstillingen bruker jeg kvalitativ metode. Jeg har gjennomført dybdeintervjuer av både engleinvestorer og gründere i et dyadeforhold for å studere hvordan en engleinvestor bidrar til læring hos en gründer. Mer konkret tar jeg sikte på å undersøke hvilke spesifikke funksjoner ved mentorering det er som bidrar til økt kompetanse hos gründere. Funn og implikasjoner: Funnene ble analysert med Gioia metoden. Forskningen min viser at engleinvestorer bidrar med nyttig læring gjennom entreprenøriell mentorering i form av å være en støttespiller, sparringspartner og rådgiver hvilket bidrar til kompetanseheving hos gründeren. Mine funn viser imidlertid også at hvor mye av denne læringen finner sted avhenger av engleinvestorens egenskaper og personlighet, der match i investorrelasjonen er vesentlig for at engleinvestoren skal klare å ha en mentorerende rolle overfor gründeren.en_US
dc.description.abstractPurpose: Most researchers regard business angels as the most important contributors of venture capital and knowledge, to a business in its early stages. A central characteristic of business angels is their post-investment role. In other words, their contribution as supporters and mentors –which in many cases are essential for the success and survival of newly established businesses. There is, however, surprisingly little research done on the relationship between a business angel and a founder. This paper will thus aim to investigate this relationship in order to shed light on the specificities of an angel’s function which directly impact a business positively. Design/ methodology/ approach: In this thesis, I will use entrepreneurial learning theory and entrepreneurial mentoring as a framework to study business angel’s learning contribution to the novice entrepreneur. To do so, I apply qualitative method, in which I have conducted indepth interviews of both business angels and entrepreneurs in a dyad- relationship to study how an investor contributes to an entrepreneur’s learning. More specifically, I aim to investigate which mentoring functions contribute to increase competence among entrepreneurs. Findings: The findings were analyzed using the Gioia-method. My research shows that business angels contribute with invaluable learning through entrepreneurial mentoring in form of being a supporter, idea-bouncer and advisor which contributes to knowledge development for the entrepreneur. However, my findings also suggest that much of the learning also depends on the business angels’ characteristics and personality, in which ‘match’ in the investor-relationship is crucial for the business angels to be able to have a beneficial mentoring role towards the entrepreneur.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleEntreprenøriell læring i en investorrelasjon : engleinvestoren som mentoren_US
dc.title.alternativeEntrepreneurial learning in an investor relationship : the angel investor as mentoren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-EIen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal