Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKværner, Anne-Marte
dc.date.accessioned2015-08-11T08:01:02Z
dc.date.available2015-08-11T08:01:02Z
dc.date.copyright2015
dc.date.issued2015-08-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/295914
dc.description.abstractI denne oppgaven er formålet å utvikle rutiner for å dokumentere resultater av Tretorgets aktiviteter hos sine kunder. Oppgaven er avgrenset til å gjelde Produksjonsløftet som er et av Tretorgets tjenesteområder. Produksjonsløftet jobber for å redusere gapet mellom mål og faktisk resultater hos kunden ved å etablere en organisasjon og kultur for kontinuerlig forbedring. Metodikken, filosofien og verktøyene er hentet fra ledelsesfilosofien Lean. For å besvare problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ studie der jeg har utført dybdeintervjuer av noen av Produksjonsløftets kunder. Totalt ble det ni intervjuer fordelt på sju ulike bedrifter som representerer forskjellige bransjer. Deres erfaringer og kommentarer til Produksjonsløftet vil være grunnlag for de rutinene jeg foreslår. Oppgaven er grunnlag for flere oppfølgingsrutiner som kan etableres av Produksjonsløftet. De kan i større grad bruke målparameterne som er i bedriftene for å se om det er effekter av deres arbeid. Ved å gjennomføre kvartalsvis måling kan man sammenligne nøkkeltall fra periode til periode. De kan endre på regnskapsoppsettet og gjennomføre en kostnadsanalyse av verdikjeden for å avdekke økonomiske effekter av Produksjonsløftet. Det vil da være fokus både på det maskinelle og det menneskelige i verdistrømmen. De kan se om de forbedrer produktiv tid eller om de må utnytte dette bedre. Det er ikke noe ønske om å utnytte kapasiteten hundre prosent, men man vil se hvordan man ligger an. En annen rutine som kan opparbeides er å ha samtaler med de ansatte om Produksjonsløftet to ganger i året. De vil muligens ha et annet syn på enkelte områder enn hva ledelsen har. De jobber til daglig med produksjonen og kan se helt andre effekter enn hva ledelsen har sett og fått med seg. Ved at bedriften gjennomfører kundeundersøkelser kan man også avdekke eventuelle effekter av Produksjonsløftet, dette kan for eksempel være produktkvalitet og leveringspresisjon. Den siste rutinen jeg ønsker å foreslå er å ha et evalueringsmøte ett år etter at engasjementet har gått ut. Da har bedriften hatt tid til å jobbe med metoden på egenhånd og det vil være nyttig både for de og Produksjonsløftet med et møte. Da kan Produksjonsløftet se om metoden deres har gitt varige effekter eller ikke. The purpose of this study is to develop routines to document results of the activities of Tretorget’s costumers. The study is focusing on Produksjonsløftet, which is one of Tretorget’s service areas. Produksjonsløftet aims to reduce the gap between the goal and the actual customer results by establishing an organisation and culture with focus on continuous improvement. The method, philosophy and tools are adapted from the management philosophy; Lean. To respond to the research question, I have used a qualitative research strategy when conducting interviews with Produksjonsløftet’s customers. It generated a sample of nine respondents from seven businesses that represents a variety of industries. Their experiences and comments about Produksjonsløftet will be the foundation for my recommendations for future routines. This study is the foundation for many procedures that can be established by Produksjonsløftet. Firstly, they can use performance measurements that are already in use by the businesses to measure the effects of the work. By conducting quarterly measurements, they can compare effects from one period to another. Secondly, they can change the income statement format and do a value stream cost analysis to calculate the financial benefits of Produksjonsløftet. There will be a focus on both employees and machines in the value stream. This will make it possible to see if they improve the productive time or if they have to utilize it more effectively. There is, however, not intentional to utilize the capacity to the full, but it can provide an indication of the present situation. Thirdly, they can have conversations with the employees about Produksjonsløftet twice a year as they will have another perspective than the management, as they are working in the production on a daily basis. Customer surveys can in addition, expose potential effects of Produksjonsløftet in for instance product quality and delivery accuracy. The lastly routine I will recommend is to have an evaluation meeting once a year after the commitment is expired. The business has then had the opportunity to work independently with the method, and a dialogue will therefore be useful for the costumer and Produksjonsløftet. Hence, Produksjonsløftet can see if the method has given permanent effects.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectLeannb_NO
dc.subjectKontinuerlig forbedringnb_NO
dc.subjectØkonominb_NO
dc.subjectØkonomistyringnb_NO
dc.titleRutiner for kontinuerlig forbedring : effektene av Produksjonsløftet hos Tretorgets kundernb_NO
dc.title.alternativeContinuous Improvement Routines: The effects of Produksjonsløftet among Tretorget’s customersnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber75nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel