Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLerfaldet, Lars
dc.date.accessioned2015-08-07T13:12:52Z
dc.date.available2015-08-07T13:12:52Z
dc.date.copyright2015
dc.date.issued2015-08-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/295692
dc.description.abstractOppgaven tar utgangspunkt i Michael Porters inndeling av virksomheter innenfor ulike konkurransestrategier utviklet på 1980-tallet. Det ble gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse hvor virksomhetene selv vurderte hvilken av Porters fire kategorier deres egen virksomhet tilhører. En annen velkjent teori innenfor forretningsstrategi, Porters verdikjede, ble brukt som utgangspunkt for å tilegne et helhetlig bilde av hvordan norske privateide foretak styrer sin egen verdikjede, og i hvilken grad aktører i samme verdinettverk samhandler for å gi mest mulig overskudd til det totale nettverket. Hovedvekten i avhandlingen ligger på hvorvidt verdikjeden til aktører innenfor en konkurransestrategi skiller seg fra en eller flere av de andre grupperingene. Rapporten inneholder i tillegg en studie av hvorvidt disse norske foretakene har det samme fokuset, innenfor verdikjedeoptimalisering, deres overordnede konkurransestrategi tilsier de skal ha i følge både strategi- og logistikklitteratur. Med et utvalg på 198 virksomheter og en svarprosent på 16,1% viser undersøkelsen at privateide norske mener at optimalisering av verdikjeder bidrar, og i mange tilfeller er avgjørende, for økonomisk suksess. Det avdekkes at et helhetlig fokus på verdinettverkets totale overskudd er høyt prioritert i utvalget. Som forventet domineres det norske markedet av virksomheter som søker en differensiert tilnærming og de som forsøker og kombinere flere ulike strategier. Undersøkelsen viser videre at det er svært få statistisk signifikante forskjeller i verdikjedeutformingen til de ulike konkurransestrategiene. Rapporten avdekker imidlertid forskjell i hvordan differensierte virksomheter transporterer sine varer, både inngående og utgående. Mens bedrifter innenfor de tre andre konkurransestrategiene har en mer spredt tilnærming til å benytte eksterne distributører, egne transportsselskap eller en kombinasjon av dette, ser vi at de differensierte selskapene foretrekker å benytte eksterne distributører.  nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectStrategynb_NO
dc.subjectValue Chainnb_NO
dc.subjectlogisticsnb_NO
dc.subjectcompetitive strategynb_NO
dc.titleKonkurransestrategiens påvirkning på verdikjedeutformingnb_NO
dc.title.alternativeThe Competitive Strategy's Impact on Value Chainnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber50nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel